Psychologia rozwojowa Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Psychologia rozwojowa
Kod modułu: PP-A3-PR
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentki i studenta z problematyką rozwoju człowieka, z teoriami wyjaśniającymi rozwój człowieka w cyklu życia, z jego biologicznymi/środowiskowymi uwarunkowaniami i prawidłowościami rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, emocjonalnej, duchowej i moralnej człowieka na każdym etapie rozwoju.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia (A.3.W2) [PP-A3-PR_1]
PP_W_02 [4/5] PP_W_03 [3/5] PP_W_13 [3/5]
studentka/student potrafi: obserwować sytuacje pedagogiczne, zachowania społeczne i ich uwarunkowania; skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia (A.3.U2; A.3.U3; A.3.U4; A.3.U5) [PP-A3-PR_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_02 [4/5] PP_U_03 [4/5]
studentka/student wykazuje gotowość do kierowania się szacunkiem dla człowieka będącego w różnym okresie swego rozwoju oraz do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych, korzystając ze współpracy z wszystkimi podmiotami procesu edukacyjnego ( A.3.K2) [PP-A3-PR_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_03 [3/5] PP_K_04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A3-PR_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PP-A3-PR_1
ćwiczenia [PP-A3-PR_fns_2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-A3-PR_2 PP-A3-PR_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)