Psychologia rozwojowa
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Psychologia rozwojowa |
---|---|
Kod modułu: | PP-A3-PR |
Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentki i studenta z problematyką rozwoju człowieka, z teoriami wyjaśniającymi rozwój człowieka w cyklu życia, z jego biologicznymi/środowiskowymi uwarunkowaniami i prawidłowościami rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, emocjonalnej, duchowej i moralnej człowieka na każdym etapie rozwoju. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
studentka/student zna i rozumie rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia (A.3.W2) [PP-A3-PR_1] |
PP_W_02 [4/5] |
studentka/student potrafi: obserwować sytuacje pedagogiczne, zachowania społeczne i ich uwarunkowania; skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia (A.3.U2; A.3.U3; A.3.U4; A.3.U5) [PP-A3-PR_2] |
PP_U_01 [3/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do kierowania się szacunkiem dla człowieka będącego w różnym okresie swego rozwoju oraz do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych, korzystając ze współpracy z wszystkimi podmiotami procesu edukacyjnego ( A.3.K2) [PP-A3-PR_3] |
PP_K_01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PP-A3-PR_fns_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
PP-A3-PR_1 |
ćwiczenia [PP-A3-PR_fns_2] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PP-A3-PR_2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |