Proseminarium
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Proseminarium |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-K-P |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na założeniach projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych zgodnie z zasadami metodologicznymi i etycznymi. Celem zajęć jest także przybliżenie zasad pisania prac naukowych, a w szczególności zasad formułowania tez naukowych, hipotez roboczych, jak również nabycie umiejętności korzystania z artykułów i monografii naukowych z uwzględnieniem praw autorskich. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych, a także znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych oraz strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); zna i rozumie pojęcie projektu badawczego, etapy
badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań naukowych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania naukowego we własnym projekcie badawczym, strategie i techniki doboru próby badawczej, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań, zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych (K.W2; K.W9) oraz różne kryteria jakości badań naukowych (K.W5), a także styl i redagowanie tekstów naukowych, cel i strukturę pracy dyplomowej, dobór i selekcję literatury, formy analizy materiałów źródłowych, problemy etyczne w pisaniu pracy dyplomowej (K.W8) [PP-K-P_1] |
PP_W_01 [3/5] |
studentka/student potrafi zaprojektować proces badań oraz umiejętnie dobrać narzędzia badawcze oraz w sposób klarowny i spójny wypowiadać się pisemnie i dyskutować o badanym zjawisku społecznym, kulturowym czy edukacyjnym, korzystając z literatury i materiałów źródłowych adekwatnych do problemu pracy dyplomowej (K.U1; K.U6) [PP-K-P_2] |
PP_U_15 [3/5] |
studentka/student przejawia gotowość do przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej (K.K2) [PP-K-P_3] |
PP_K_01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| proseminarium [PP-K-P_fns_1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Analiza SWOT [b10] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PP-K-P_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||