Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III (sem. 2)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III (sem. 2) |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-E9-MWF2 |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu wyposażenie osoby studiujące w niezbędną wiedzę teoretyczną i metodyczną oraz umiejętności dydaktyczno-wychowawczych do prowadzenia zajęć ruchowych w przedszkolu i wychowania fizycznego w klasach I-III. Obejmuje zagadnienia dotyczące form ruchu stosowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, typologie ćwiczeń ruchowych, gier i zabaw sportowych, możliwe do zastosowania metody i techniki oraz zasady projektowania zajęć zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci oraz uczniów. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych, zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci/uczniów, w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, a także metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem, zasady oceny wysiłku i osiągnięć dzieci/uczniów oraz strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi (E.9.W1; E.9.W2; E.9.W3; E.9.W4) [PP-E9-MWF2_1] |
PP_W_09 [4/5] |
studentka/student potrafi poprawnie zademonstrować ćwiczenie ruchowe i zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci/uczniów, dostosowując zadania ruchowe do ich indywidualnych potrzeb i możliwości oraz czuwać nad bezpieczeństwem wychowanków podczas ćwiczeń ruchowych i diagnozować ich zdolności motoryczne (E.9.U1; E.9.U2; E.9.U3; E.9.U4; E.9.U5) [PP-E9-MWF2_2] |
PP_U_02 [4/5] |
studentka/student przejawia gotowość do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci oraz uczniów, w tym wobec higieny, zdrowia i bezpieczeństwa oraz do krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną we współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami/opiekunami wychowanków i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (E.9.K1) [PP-E9-MWF2_3] |
PP_K_02 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PP-E9-MWF2_fns_1] | 10 |
Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PP-E9-MWF2_1 |
| ćwiczenia [PP-E9-MWF2_fns_2] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Pokaz/demonstracja [c06] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
PP-E9-MWF2_2 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||