Moduł specjalnościowy 2 - Zielona chemia i czyste technologie
Kierunek studiów: Technologia chemiczna
Kod programu: W4-S1TC19.2024

Nazwa modułu: | Moduł specjalnościowy 2 - Zielona chemia i czyste technologie |
---|---|
Kod modułu: | W4-TC-S1-6-MS2ZC |
Kod programu: | W4-S1TC19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest utrwalenie sposobów wdrażania zasad zielonej chemii w praktyce laboratoryjnej.
Studenci rozwiązują określone problemy analityczne wymagające pracy indywidualnej lub zespołowej. Utrwalają nabyte umiejętności pracy w laboratorium, stosują biegle techniki preparatyki laboratoryjnej, sprawnie wykorzystują dostępne zasoby laboratoryjne, aparaturę pomiarową, a także wybrane techniki analizy instrumentalnej, np. spektroskopię UV-Vis czy spektroskopię w bliskiej podczerwieni. Dobierają określone tryby pomiarowe i ustalają samodzielnie parametry pomiarów. Planują przebieg własnych badań lub eksperymentów. Dokonują analizy aspektów ekonomicznych i oceniają środowiskowe skutki podejmowanych decyzji. Samodzielnie zdobywają potrzebną na zajęciach wiedzę. Aktywnie i kreatywnie poszukują sposobów by rozwiązać dane zagadnienie praktyczne. Znają instrumentalne sposoby oceny efektywności wybranych procedur analitycznych. Analizują wiarygodność wyników pomiarowych. Identyfikują czynniki wpływające na jakość wyników pomiarów. Prowadzący pełni rolę konsultanta i jest moderatorem przebiegu zajęć. Stałym elementem zajęć jest argumentowanie podejmowanych kroków procedur analitycznych, argumentowanie powodów wybranego podejścia, dyskusja uzyskanych wyników i retrospektywna krytyka działań własnych i innych osób. Potrafią opisać przebieg prowadzonego postępowania analitycznego, uwzględniając specyfikację używanych materiałów, urządzeń, ustawień pomiarowych, etc. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Chemia analityczna [W4-TC-S1-2-CA]
Podstawy technik instrumentalnych [W4-TC-S1-4-PTI] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę w zakresie chemii wystarczającą do opisu zjawisk i procesów chemicznych, w tym zna wybrane techniki analizy instrumentalnej i fizykochemiczne podstawy pomiarów. [W4-TC-S1-6-MS2ZC_01] |
TCh_W01 [3/5] |
Analizuje i interpretuje obserwowane/analizowane zjawiska stosując podejścia matematyczne, w tym dane pomiarowe. [W4-TC-S1-6-MS2ZC_02] |
TCh_W02 [3/5] |
Zna i stosuje metody statystyczne w celu oceny uzyskanych wyników. [W4-TC-S1-6-MS2ZC_03] |
TCh_W07 [3/5] |
Racjonalnie planuje pracę w laboratorium, eksperyment czy metodę z uwzględnieniem zasad zielonej chemii oraz zrównoważonego rozwoju, stosując również odpowiednie narzędzia komputerowe i metody obliczeniowe. [W4-TC-S1-6-MS2ZC_04] |
TCh_W09 [5/5] |
Rozwiązuje problemy natury analitycznej korzystając z dostępnej wiedzy, używa w tym celu odpowiednią aparaturę pomiarową, uwzględnia w eksperymentach/badaniach podejście interdyscyplinarne, samodzielnie zdobywa wiedzę i ją poszerza, uważnie obserwuje i interpretuje wyniki, krytycznie je ocenia, a także potrafi komunikować swoje wnioski. [W4-TC-S1-6-MS2ZC_05] |
TCh_U01 [4/5] |
Planuje i realizuje badania oraz eksperymenty zgodnie z zasadami zielonej chemii, racjonalnie dobiera aparaturę pomiarową by ocenić badane efekty, korzysta z niej, odpowiednio planuje prace w laboratorium, jest odpowiedzialny za laboratorium, powierzoną w ramach zajęć aparaturę i swoje stanowisko pracy, dba o bezpieczeństwo i higienę pracy oraz czystość. [W4-TC-S1-6-MS2ZC_06] |
TCh_U05 [5/5] |
Dokonuje krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnie uzupełnia jej braki, korzysta z mentoringu. [W4-TC-S1-6-MS2ZC_07] |
TCh_K04 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [W4-TC-S1-6-MS2_sf_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
W4-TC-S1-6-MS2ZC_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |