Korekta zaburzeń rozwoju dziecka
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Korekta zaburzeń rozwoju dziecka |
---|---|
Kod modułu: | PP-C-KZRD |
Kod programu: | W6-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących różnic pomiędzy rozwojem prawidłowym a zaburzonym, biologicznych i społecznych przyczyn zaburzeń rozwoju i zachowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz umiejętności wielostronnej analizy tych uwarunkowań z uwzględnieniem teorii, czynników ryzyka, klasyfikacji zaburzeń rozwoju i zachowania, a także na projektowaniu działań pedagogicznych, z uwzględnieniem spersonalizowanych programów korygujących, dydaktyczno-wychowawczych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
studentka/student zna i rozumie zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka/ucznia o specjalnych potrzebach rozwojowych, edukacyjnych, uwarunkowanych niepełnosprawnością, czy innymi przyczynami biopsychospołecznymi, przejawiającymi się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego; zna i rozumie przejawy trudności w rozwoju, zachowaniu, ich klasyfikacje, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem/uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów i zasady tworzenia, doboru zadań rozwojowych oraz spersonalizowanych programów terapeutycznych, edukacyjnych (C.W1; C.W2; C.W3; F.W2; F.W3; F.W4) [PP-C-KZRD_1] |
PP_W_03 [4/5] |
studentka/student potrafi rozpoznawać potrzeby i możliwości dzieci/uczniów, określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka/ucznia i jego rodziców lub opiekunów, a także projektować, dobierając i wykorzystując dostępne materiały i metody pracy, adekwatnie do celów zajęcia terapeutyczne i działania pedagogiczne oraz ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, a także wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny i pracy nad własnym rozwojem (C.U1; C.U2; C.U4; C.U8; F.U2,F.U3) [PP-C-KZRD_2] |
PP_U_02 [4/5] |
studentka/student przejawia gotowość do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami/opiekunami dziecka/ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji oraz do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia
dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (C.K3; F.K1) [PP-C-KZRD_3] |
PP_K_01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PP-C-KZRD_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] |
egzamin |
PP-C-KZRD_1 |
ćwiczenia [PP-C-KZRD_fs_2] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Obserwacja [e06] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PP-C-KZRD_2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |