Pedagogika specjalna
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Pedagogika specjalna |
---|---|
Kod modułu: | PP-F-PSP |
Kod programu: | W6-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest wprowadzenie osób studiujących w podstawowe zadnienia pedagogiki specjalnej, ukazanie podstaw teoretycznych tej dyscypliny, kierunków i nurtów naukowych, przedstawienie wybranych problemów z zakresu pomocy osobom niepełnosprawnym. Zajęcia wdrażają do działalności w różnych środowiskach wychowawczych na rzecz osób wykluczonych, zagrożonych wykluczeniem /niepełnosprawnych/ oraz przygotowują do udzielania im fachowej pomocy pedagogicznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
studentka/student zna i rozumie przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej, teorie, koncepcje, modele uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego (F.W1; F.W2); zna i rozumie teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej oraz zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, a także założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym (F.W3; F.W5; F.W6) [PP-F-PSP_1] |
PP_W_01 [4/5] |
studentka/student potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, argumentując je w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów w zakresie pedagogiki specjalnej i w odniesieniu do problematyki osób niepełnosprawnych; rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, a także potrafi nawiązywać współpracę z osobami będącymi / niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie (F.U1; F.U2; F.U4) [PP-F-PSP_2] |
PP_U_02 [3/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do aktywnego i etycznego uczestnictwa w grupach organizacyjnych i instytucjach realizujących działania wychowawcze i opiekuńcze, w tym również na rzecz osób niepełnosprawnych; przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K1; F.K2) [PP-F-PSP_3] |
PP_K_04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PP-F-PSP_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
PP-F-PSP_1 |
ćwiczenia [PP-F-PSP_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PP-F-PSP_2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |