Literatura oświecenia i romantyzmu
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Literatura oświecenia i romantyzmu |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-S1-LOR |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zarys periodyzacji, wewnętrznej stratyfikacji, założeń programowych literatury oświecenia oraz romantyzmu i wyodrębnienie w nich głównych nurtów i/lub faz rozwoju. Określenie właściwych dla literatur obu epok wielorakich uwarunkowań, tendencji ideowych, światopoglądowych, filozoficznych i kulturowych, społecznego statusu oraz modelu i funkcji poety/pisarza, a także funkcjonowania głównych instytucji kultury. Katalog najważniejszych twórców i dzieł literackich oświecenia i romantyzmu. Zasygnalizowanie związków literatur obu epok z rodzimą oraz europejską tradycją (piśmiennictwo, filozofia, kultura) i określenie ich cech swoistych. Twórcze realizacje głównych gatunków współgrających z programowymi założeniami literatury oświecenia i romantyzmu w wewnętrznym zróżnicowaniu każdej z nich. Specyficzne dla każdej z epok społeczne obiegi literatury oraz ich uwarunkowania (rękopisy, druki, cenzura). Poznanie podstawowych tekstów źródłowych i odczytanie wybranych tekstów literackich łącznie tworzących panoramę nurtów, gatunków, konwencji, stylów – znamiennych dla literatur obu epok metod twórczych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna periodyzację, główne nurty, etapy/fazy i uwarunkowania rozwoju oraz założenia programowe literatury oświecenia i romantyzmu, a także znamienne dla każdej z epok: tendencje ideowe i filozoficzne, instytucje kultury, społeczny status oraz model i funkcje poety/pisarza [01] |
K_W04 [4/5] |
zna najważniejsze dzieła i twórców epoki oświecenia oraz romantyzmu i potrafi poprawnie stosować terminologię historycznoliteracką, służącą do opisu poznanych tekstów literackich i programowych [02] |
K_W03 [4/5] |
potrafi określić swoiste cechy literatury i kultury obu epok oraz przejawy wpływu na nie rodzimej tradycji, a także oddziałujących w kręgu europejskim tendencji literackich, filozoficznych, kulturowych [03] |
K_U05 [3/5] |
potrafi samodzielnie czytać teksty źródłowe (literackie i nieliterackie), formułować wypowiedzi na temat podjętej w nich problematyki, korzystając ze wskazanych opracowań naukowych, i rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności dotyczących literatury oświecenia i romantyzmu [04] |
K_U04 [3/5] |
rozumie teksty literackie oraz programowe oświecenia i romantyzmu, potrafi rozpoznać ich cechy gatunkowe, zastosowane konwencje i style oraz zawarte w nich odniesienia do kontekstów, literackich i kulturowych [05] |
K_U06 [2/5] |
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [06] |
K_K01 [3/5] |
jest gotowy do udziału w wytwarzaniu kultury współczesnej i do społecznego zaangażowania na poziomie środowiskowym, lokalnym lub ponadlokalnym z zachowaniem świadomości wagi i znaczenia literackiej i kulturowej tradycji jako dobra narodowego [07] |
K_K04 [4/5] |
jest gotowy twórczo wykorzystać kulturową i literacką tradycję w realizacji społecznych zobowiązań polonisty [08] |
K_K06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
04 |
wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |