Współczesne życie literackie
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Współczesne życie literackie |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-S1-WZL |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zjawiskami z obszaru życia literackiego – takimi jak infrastruktura wydawnicza, sposoby nadawania prestiżu (m.in. nagrody literackie), cyrkulacja opinii o literaturze z uwzględnieniem tak tradycyjnych obiegów (prasa kulturalna i specjalistyczna), jak i mediów cyfrowych. Ponadto przedstawione zostaną najważniejsze współczesne środowiska literackie, a także wybrane dyskusje o literaturze, jakie pojawiły się w ostatnich latach, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji na temat miejsca literatury w kulturze oraz możliwości jej społecznego oddziaływania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna najważniejsze zjawiska z obszaru współczesnego życia literackiego; zna, w ogólnych zarysach, wiodące instytucje wydawnicze, medialne, gremia decydujące o nagrodach literackich i dominujące dyskursy krytycznoliterackie [01] |
K_W04 [3/5] |
zna i rozumie procesy, które zachodzą w otoczeniu literatury; zna główne reguły decydujące o aktualnych hierarchiach literackich oraz sposoby przedstawiania i promowania współczesnego piśmiennictwa (także w kontekście wyzwań rynku pracy i przedsiębiorczości) [02] |
K_W09 [4/5] |
potrafi przedstawić węzłowe problemy współczesnego życia literackiego; potrafi opisać aktualną infrastrukturę wydawniczą, sposoby nadawania prestiżu oraz ogólne zasady formułowania opinii o literaturze [03] |
K_U05 [4/5] |
potrafi rozpoznać kształt aktualnego życia literackiego; potrafi krytycznie odnieść się do zasad i mechanizmów reklamowania i promowania autorów i ich książek [04] |
K_U09 [3/5] |
jest gotów do krytycznej analizy zjawisk socjoliterackich, zwłaszcza tych, których podstawą są zabiegi perswazyjne [05] |
K_K02 [3/5] |
jest gotów do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim, obserwowania zjawisk zachodzących w polu literackim, a także włączania się w spory i dyskusje o literaturze [06] |
K_K04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |