Wprowadzenie do nauki o języku
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do nauki o języku |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-S1-WDNOJ |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i informacjami z zakresu nauki o języku, stanowiącymi podstawę dla innych modułów językoznawczych. Studenci poznają cechy definicyjne języka naturalnego, jego własności wynikające z uznania go za system semiotyczny, różnice między kodem mówionym a pisanym, a także odmiany języka – środowiskowe, terytorialne i funkcjonalne. Studenci, zapoznając się z klasyfikacjami i typologiami języków, potrafią wskazać miejsce polszczyzny na tle innych języków. Zajęcia realizowane w ramach modułu pozwalają na przegląd i charakterystykę współczesnych subdyscyplin językoznawczych, których szczegółowe koncepcje i założenia studenci poznają, uczestnicząc w realizowanych w kolejnych semestrach kursowych zajęciach językoznawczych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna podstawową terminologię oraz wybrane zagadnienia z zakresu językoznawstwa, dotyczące języka jako systemu semiotycznego, odmian językowych i ich funkcji, typologii języków oraz subdyscyplin językoznawczych [01] |
K_W05 [4/5] |
zna główne kierunki rozwoju językoznawstwa [02] |
K_W06 [4/5] |
zna wpływ przemian cywilizacyjnych i technologicznych na język polski i sposób jego badaniach w ramach różnych subdyscyplin językoznawczych [03] |
K_W08 [3/5] |
potrafi definiować i opisywać z użyciem terminologii lingwistycznej język, jego odmiany i funkcje [04] |
K_U01 [4/5] |
potrafi adekwatnie dobierać terminologię oraz wybrane metody i narzędzia do subdyscypliny językoznawczej [05] |
K_U06 [3/5] |
jest gotów do uznania wiedzy eksperckiej w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu różnych subdyscyplin językoznawczych [06] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |