Leksykografia i narzędzia cyfrowe w językoznawstwie
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Leksykografia i narzędzia cyfrowe w językoznawstwie |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-S1-LiNC |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia służą zdobyciu wiedzy o zasadach opisu leksykograficznego w słownikach ogólnych języka polskiego oraz doskonaleniu umiejętności efektywnego, świadomego i krytycznego korzystania z zasobów słownikowych i korpusowych wszelkiego typu. W związku z tym uczestnik zajęć m.in.: systematyzuje wiedzę na temat typologii słowników i przeznaczenia poszczególnych typów; zapoznaje się z makro- i mikrostrukturą niektórych typów słowników; poznaje funkcję poszczególnych elementów mikrostruktury, a także uświadamia sobie wielość możliwych sposobów ich realizacji – zależnie od koncepcji i celu konkretnego słownika. Celem zajęć jest również spragmatyzowanie wiedzy o słownikach i korpusach językowych. Student powinien znać przydatność tego typu źródeł w procesie kształcenia uniwersyteckiego oraz umieć wykorzystać tę wiedzę i umiejętności dla różnych potrzeb edukacyjnych, nie tylko językoznawczych. Ważnym elementem zajęć jest kształcenie i doskonalenie umiejętności korzystania z elektronicznych zasobów językowych (korpusy, repozytoria, słowniki elektroniczne). Student nabywa także praktycznych umiejętności wykorzystania wybranych narzędzi cyfrowych do własnej pracy badawczej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie odrębność leksykografii od innych subdyscyplin językoznawczych; zna metody pracy leksykograficznej [01] |
K_W01 [4/5] |
zna i rozumie zmiany w zakresie budowania opisu leksykograficznego; zna podstawowe terminy niezbędne do budowania tego opisu; zna podstawowe narzędzia leksykografii cyfrowej (np. Słowosieć, Korpusomat); rozumie wagę zwrotu cyfrowego w językoznawstwie [02] |
K_W06 [4/5] |
potrafi interpretować informacje zawarte w artykule hasłowym [03] |
K_U04 [4/5] |
potrafi stworzyć samodzielnie przykładowy artykuł hasłowy; potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych [04] |
K_U07 [4/5] |
potrafi aktualizować stan swojej wiedzy na temat źródeł językowych dostępnych w sieci; potrafi rozwijać umiejętności gromadzenia danych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych; potrafi opracować zgromadzony materiał językowy [05] |
K_U09 [3/5] |
jest gotów do uznania znaczenia wiedzy eksperckiej oraz roli zespołów redaktorskich w rozwiązywaniu problemów współczesnego językoznawstwa; uznaje wartość umiejętności aplikacji metaleksykografii do praktyki leksykograficznej [06] |
K_K01 [4/5] |
jest gotów do świadomej i krytycznej oceny roli słowników jako źródeł wiedzy o zmieniającym się świecie współczesnym [07] |
K_K02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [L] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |