Studia nad krajobrazem II
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Studia nad krajobrazem II |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-SK.2 |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł jest kontynuacją studiów nad krajobrazem I. Stanowi jego pogłębienie nakierowane przede wszystkim na interpretację określonych typów krajobrazu, różnych praktyk anty-krajobrazowych, cyfrowych i postcyfrowych. Zasadniczym celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z najbardziej charakterystycznymi rodzajami krajobrazów naturalnych, a także krajobrazów przetworzonych przez działalność ludzi i zwierząt. Studenci analizują wybrane krajobrazy z uwzględnieniem określonych sposobów ich definiowania, klasyfikacji i wartościowania. Moduł pomaga poszerzyć zdolności percepcyjne nakierowane na środowiskowo-przyrodnicze aspekty, zrozumieć w sposób pogłębiony wagę informacyjną i ideologiczną postrzeganego z ludzkiej perspektywy krajobrazu, przemyśleć jego znaczenia z punktu widzenia zwierząt i roślin, a także rolę odporności krajobrazu i jego ochronę. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna w stopniu pogłębionym teoretyczne i historyczne ujęcia krajobrazu, jego definicje formułowane z perspektywy różnych dyscyplin, a także komplikacje związane z wielodyscyplinarnym charakterem tego pojęcia (m.in. jako terminu prawnego, estetycznego, egzystencjalnego, politycznego, etycznego) [01] |
W02 [4/5] |
rozumie i potrafi samodzielnie ją wykazać w analizowanych krajobrazach różnicę między subiektywnym, doświadczeniowym i partycypacyjnym charakterem krajobrazu (otoczenie, w którym jesteśmy zanurzeni) a jego charakterem obiektywnym, kontemplacyjnym i obserwacyjnym (pejzaż, widok) oraz między miejscem, obszarem, środowiskiem a krajobrazem [02] |
W05 [4/5] |
potrafi samodzielnie i w sposób pogłębiony powiązać estetyczne rozumienie krajobrazu z jego ekologicznym znaczeniem [03] |
W06 [4/5] |
jest gotów do roztoczenia prawnej opieki nad krajobrazami, zarządzania nimi i projektowania zgodnie z etycznymi i ekologicznymi zasadami sprawiedliwości krajobrazowej [04] |
K02 [4/5] |
potrafi samodzielnie analizować różne typy krajobrazów i różne ich postacie materialne oraz medialne pod względem wizualnym, ideologicznym (politycznym) oraz egzystencjalnym (pamięciowym), dowartościowując jego aspekt ekologiczny, potrafi powiązać te analizy z takimi zagadnieniami, jak płeć, rasa czy tożsamość [05] |
U01 [4/5] |
zna w stopniu pogłębionym międzynarodowe zapisy/dokumenty (np. Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, deklaracje UNESCO) odnoszące się do różnych regulacji użytkowania, kształtowania i ochrony krajobrazów przez państwo [06] |
W13 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |