Studia nad krajobrazem I
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024
| Nazwa modułu: | Studia nad krajobrazem I |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-SH-S1-SK.1 |
| Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z najistotniejszymi w badaniach humanistycznych sposobami przedstawiania, rozumienia i wartościowania krajobrazów naturalnych, a także krajobrazów przetworzonych przez działalność ludzi i zwierząt. Studenci zapoznają się z materiałami wizualnymi, literackimi opisami krajobrazu w ujęciu historycznym oraz innymi źródłami pisanymi lub obrazowymi. Moduł pomaga rozwinąć zdolności percepcyjne nakierowane na środowiskowo-przyrodnicze aspekty, zrozumieć wagę informacyjną i ideologiczną postrzeganego z ludzkiej perspektywy krajobrazu oraz dostrzec jego znaczenia z punktu widzenia zwierząt i roślin, a także zapoznać się z rolą odporności krajobrazu/ otoczenia i jego ochroną. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna teoretyczne i historyczne ujęcia krajobrazu, jego definicje formułowane z perspektywy różnych dyscyplin, a także komplikacje związane z wielodyscyplinarnym charakterem tego pojęcia (m.in. jako terminu prawnego, estetycznego, egzystencjalnego, politycznego, etycznego) [01] |
W02 [4/5] |
rozumie różnicę między subiektywnym, doświadczeniowym i partycypacyjnym charakterem krajobrazu (otoczenie, w którym jesteśmy zanurzeni) a jego charakterem obiektywnym, kontemplacyjnym i obserwacyjnym (pejzaż, widok) oraz między miejscem, obszarem, środowiskiem a krajobrazem [02] |
W05 [4/5] |
potrafi powiązać estetyczne rozumienie krajobrazu z jego ekologicznym znaczeniem [03] |
W06 [4/5] |
ma świadomość konieczności roztoczenia prawnej opieki nad krajobrazami, zarządzania nimi i projektowania zgodnie z etycznymi i ekologicznymi zasadami sprawiedliwości krajobrazowej [04] |
K02 [4/5] |
potrafi odróżnić różne typy krajobrazów i różne ich postacie materialne oraz ma świadomość etycznych i poznawczych konsekwencji ujęć krajobrazów pod względem wizualnym, ideologicznym (politycznym) oraz egzystencjalnym (pamięciowym), rozumie potrzebę dowartościowania aspektu ekologicznego krajobrazu [05] |
U01 [4/5] |
zna międzynarodowe zapisy/dokumenty (np. Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, deklaracje UNESCO) odnoszące się do różnych regulacji użytkowania, kształtowania i ochrony krajobrazów przez państwo [06] |
W13 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||