Warsztaty pisania środowiskowego II
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Warsztaty pisania środowiskowego II |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-WPS.2 |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest pogłębione zapoznanie osób studiujących z wybranymi gatunkami i rodzajami pisarstwa środowiskowego w jego wymiarze interwencyjnym (etycznym). Przedmiotem zainteresowania w ramach kursu są przede wszystkim takie praktyki pisarskie, które służą pogłębieniu zaangażowania ludzi w sprawy środowiska (otoczenia) oraz skierowaniu uwagi na ludzkie działania wpływające niekorzystnie na szeroko rozumiane środowisko. Studenci/ Studentki zapoznają się z istniejącymi już praktykami pisania, sami/same też tworzą piśmienne artefakty, będące krytyczną reakcją na problemy zanieczyszczenia środowiska, wylesiania, energetycznych kryzysów, suszy, zaniku bioróżnorodności oraz na inne wyzwania etyczne i społeczne, stojące przed ludźmi w ich relacjach ze środowiskiem, zwierzętami, roślinami, technologią. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma pogłębioną wiedzę o głównych założeniach i funkcjach pozaestetycznych pisania środowiskowego, jego etycznych i wartościujących aspektach [01] |
W04 [3/5] |
potrafi interpretować teksty środowiskowe w odniesieniu do wiedzy z zakresu humanistyki środowiskowej i nauk z nią powiązanych, w szczególności etycznych zasad [02] |
W05 [4/5] |
potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować teksty, docierając do ich ideowych założeń i hierarchii wartości dot. środowiska, w tym jest wyczulony na etyczne różnice narracji np. zootechnicznych, biologicznych i (post)humanistycznych [03] |
W09 [4/5] |
potrafi samodzielnie przygotować różne formy pisarstwa środowiskowego, wykorzystuje do tego zarówno techniki tradycyjne, jak i cyfrowe, potrafi je powiązać z myśleniem i działaniem projektowym oraz interwencyjnym [04] |
U08 [4/5] |
jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy historycznoliterackiej i praktycznej związanej z pisarstwem środowiskowym, szczególnie takiej, która rozszerza jego własne zainteresowania praktycznie [05] |
U10 [3/5] |
uczestniczy w różnych formach życia społecznego, troszcząc się o przewartościowanie relacji z podmiotami pozaludzkimi zgodnie z ideami ruchów prozwierzęcych i ekologicznych [06] |
K03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [Wr] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |