Wprowadzenie do antropocenu
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do antropocenu |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-WDA |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach wykładu przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące idei antropocenu – człowieka jako siły geologicznej oraz powiązania czasu głębokiego z czasem ludzkim. Omówione zostaną dyskusje związane z uznaniem antropocenu za epokę geologiczną. Wprowadzone zostaną też podstawowe informacje na temat zmiany klimatu spowodowanej emisją dwutlenku węgla oraz kulturowe odpowiedzi na tę sytuację. Osobne wykłady zostaną poświęcone ideom alternatywnym dla antropocenu – szczególnie kapitałocenowi. Antropocen i podobne pojęcia stały się w ostatnich dwóch dekadach inspiracją dla nauk humanistycznych i społecznych – omówione zostaną także badania interdyscyplinarne prowadzone w celu ukazania skomplikowanych relacji między człowiekiem a środowiskiem. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna koncepcje i teorie antropocenu oraz krytykę pojęcia, potrafi rozróżniać te koncepcje i dostosowywać je do zmieniających się sytuacji teoretycznych oraz praktycznych [01] |
W02 [4/5] |
rozumie potrzebę prowadzenia badań interdyscyplinarnych w obrębie antropocenu, szczególnie z humanistyki i nauk o ziemi [02] |
W03 [4/5] |
zna przydatność wiedzy o antropocenie we współczesnym świecie, szczególnie w perspektywie dyskusji społecznych, politycznych i środowiskowych [03] |
W12 [4/5] |
potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w refleksji na temat przyszłości, szczególnie w spekulowaniu [04] |
U07 [3/5] |
krytycznie opisuje pozycję człowieka w świecie, szczególnie w odniesieniu do przeszłości i początków antropocenu [05] |
K01 [4/5] |
dzięki wiedzy o antropocenie rozumie potrzebę przewartościowania pozycji człowieka w świecie i konieczność zmiany [06] |
K04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |