Animacja zmiany społecznej
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Animacja zmiany społecznej |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-AZS |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł uwrażliwia osoby studiujące na uwarunkowania instytucjonalne, w których dokonuje się zmiana społeczna. Osoby studiujące nabywają wiedzy przydatnej do pracy z instytucjami rządowymi i samorządowymi, kształtują krytyczny namysł nad promowanymi przez nie stylami i metodami pracy, zwłaszcza w kontekście kryzysu klimatyczno-ekologicznego, sprawiedliwej transformacji energetycznej, przemian technologicznych i patriarchalnych struktur władzy. Duży nacisk kładziony jest również na współpracę z organizacjami pożytku publicznego, fundacjami, stowarzyszeniami lub współpracę w ramach nieformalnych kolektywów i oddolnych inicjatyw obywatelskich. Zajęcia łączą teorię z praktyką. Od strony teoretycznej omawiane są najnowsze, prowadzone na całym świecie eksperymenty badawcze zmierzające do ustanowienia niekapitalistycznych form wymiany gospodarczej. Od strony praktycznej omawiane są sposoby organizowania i zarządzania zmianą, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji obszarów zmiany, jej aspektów psychologicznych, problemu przywództwa, motywacji, energii społecznej i technologii informacyjno-komunikacyjnych, służących lub niesłużących zmianie (media społecznościowe). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę w zakresie funkcjonowania instytucji rządowych, samorządowych i z tzw. trzeciego sektora [01] |
W06 [3/5] |
ma wiedzę dotyczącą uwarunkowań instytucjonalnych transformacji energetycznej i rozumie związane z nią wyzwania psychospołeczne [02] |
W07 [2/5] |
ma wiedzę na temat sposobów samoorganizacji lokalnych społeczności i oddolnych inicjatyw obywatelskich [03] |
W11 [2/5] |
potrafi identyfikować obszary wymagające zmiany i zaangażowaną w nią społeczność [04] |
U03 [2/5] |
potrafi rozróżniać różne typy przywództwa i, ewentualnie, je stosować [05] |
U05 [2/5] |
jest gotowy/gotowa działać na rzecz zmiany społecznej w duchu wspólnotowym [06] |
K04 [4/5] |
jest przygotowany do współpracy z instytucjami, a jednocześnie gotów krytycznie ocenić promowane przez nie style i metody pracy [07] |
K04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Odczyt [a04] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |