Zwrot geologiczny w humanistyce
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Zwrot geologiczny w humanistyce |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-ZGH |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zaznajomienie studentów z oddziaływaniem wiedzy geologicznej na humanistykę oraz z ich wspólnymi obszarami zainteresowań i celami działań; studenci poznają najważniejsze hasła i treści dyskusji toczącej się w naukach humanistycznych oraz naukach o ziemi wokół antropocenu, będą mieli możliwość poznać także wzajemny wpływ tych obszarów wiedzy na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Moduł przyczyni się do zaznajomienia słuchaczy z historią myśli o Ziemi i jej wpływem na kulturę, pozwoli poznać sylwetki wpływowych myślicieli i geologów, oraz przyczyny ponownego zainteresowania geologią w humanistyce, związane z antyekstraktywistycznymi ruchami społecznymi, dekarbonizacją, badaniami wpływu zanieczyszczenia i degradacji Ziemi na kulturę, a szczególnie badaniami związków jej przeszłości z przyszłością planety. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę dotyczącą kluczowych zagadnień związanych ze zwrotem geologicznym w humanistyce, zna także najważniejszą literaturę teoretyczną związaną z tym zagadnieniem. [01] |
W07 [4/5] |
ma wiedzę o interdyscyplinarności humanistyki geologicznej, rozumie w szczególności związki geologii z historią, filozofią i literaturą, zna znaczenie kluczowych pojęć geologicznych dla rozwoju humanistyki. [02] |
W03 [3/5] |
potrafi przewartościować kanon wiedzy antropocentrycznej przy użyciu wiedzy z humanistyki geologicznej, rozumie potrzebę wyodrębniania i analizowania treści geologicznych w tekstach kultury. [03] |
U03 [5/5] |
potrafi wykorzystywać zdobytą podczas kursu wiedzę teoretyczną, a szczególnie pojęcia kluczowe, jak czas głęboki etc., w myśleniu krytycznym. [04] |
U05 [4/5] |
krytycznie odnosi się do stereotypów środowiskowych, posługując się wiedzą z humanistyki geologicznej. [05] |
K01 [5/5] |
rozumie potrzebę praktycznego korzystania z wiedzy z nauk o ziemi, w szczególności z geologii, w myśleniu humanistycznym, także w wartościowaniu otaczającego świata, w rozmowach, w budowaniu hierarchii wartości. [06] |
K02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 15 |
Odczyt [a04] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |