Teorie gender: perspektywa intersekcjonalna I
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Teorie gender: perspektywa intersekcjonalna I |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-TG.1 |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł stanowi propozycję przedmiotów do wyboru z zakresu płci kulturowej w ramach ujęcia intersekcjonalnego. Proponowane przedmioty pozwolą osobom studiującym zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi krytycznych badań nad społeczno-kulturowymi aspektami konstruowania tożsamości ludzkich i nie-ludzkich, wykraczających poza antropocentryczne ramy. Namysł nad reprodukcją nierówności społecznych uwzględniać będzie współoddziaływanie wielorakich komponentów, takich jak: płeć, seksualność, rasa, klasa, etniczność, uwikłanych w relacje władzy i ekonomii. Studenci kształcić będą umiejętności analizowania sposobów reprezentacji różnych tożsamości płciowych i seksualnych w szeroko pojętych tekstach kultury współczesnej, takich jak: literatura, teatr, performance, film, media elektroniczne, sztuki wizualne itp., biorąc w szczególności pod uwagę ich różnorodne powiązania z politykami środowiskowymi, ekologicznymi, klimatycznymi. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna w stopniu zaawansowanym teorie i metodologie badań z zakresu studiów nad płcią kulturową, teorii feministycznych, feminizmu intersekcjonalnego i studiów mniejszościowych oraz ich związków z humanistycznymi studiami środowiskowymi [01] |
W02 [3/5] |
ma wiedzę w zakresie rozumienia i interpretowania zjawisk społeczno-kulturowo-ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem wytwarzania hierarchii, przemocy oraz nierówności ze względu na rozmaite osie usytuowania bytów ludzkich i nie-ludzkich [02] |
W05 [2/5] |
ma wiedzę dotyczącą kluczowych zjawisk społeczno-ekonomicznych wynikających z historycznych przemian systemu patriarchalno-kapitalistycznego i jego wpływu na zmianę stosunku człowieka do otaczającego go świata [03] |
W07 [2/5] |
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do wdrażania konkretnych zmian w sposobie myślenia o człowieku i jego usytuowania względem płci, rasy, klasy, a także środowiska bytów ludzkich i nie-ludzkich [04] |
U03 [4/5] |
wykazuje umiejętność logicznego, krytycznego i merytorycznego myślenia w trakcie wymiany zdań na temat złożonych mechanizmów reprodukowania przemocy [05] |
U06 [3/5] |
wykazuje gotowość do krytycznej oceny własnej wiedzy i świadomości na temat kluczowych zjawisk społecznych, takich jak seksizm, rasizm, klasizm, ageizm, a także dyskryminacja bytów nie-ludzkich i ich związków z kryzysem klimatycznym [06] |
K01 [3/5] |
wykazuje gotowość do szerzenia i promowania wiedzy z zakresu polityki równościowej, prospołecznej i proekologicznej [07] |
K03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |