Myślenie utopijne, futurologiczne i fantastycznonaukowe
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Myślenie utopijne, futurologiczne i fantastycznonaukowe |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-SF |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł zapoznaje osoby studiujące ze sposobami myślenia charakterystycznymi dla speculative fiction oraz dyskursów utopijnych (eutopijnych i dystopijnych), nieufnych wobec dominujących sposobów projektowania zmian w przyszłości. Ponadto omawia najważniejsze elementy dyskursu fantastyki naukowej. SF rozumiana jest tu przede wszystkim jako krytyka technologii, oscylująca między technooptymizmem a technopesymizmem. Jako taka science fiction bada oddziaływanie progresu technologicznego na jednostki i społeczeństwa, a także rozważa przemiany aksjologiczne oraz kulturowe w świecie stechnologizowanym. Stosuje do tego narzędzia takie jak literacka futurologia, spekulacja, prototypowanie rozwiązań humanizujących relację człowiek-technologia, a także łączy dyskursy nauk ścisłych, nauk humanistycznych i sztuki. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę dotyczącą problemów współczesnej cywilizacji w kontekście przemian technologicznych oraz interdyscyplinarności tych zagadnień [01] |
W03 [3/5] |
ma wiedzę na temat przemian kulturowych wywołanych wzrastającym oddziaływaniem technologii i nowych mediów na człowieka [02] |
W09 [4/5] |
ma wiedzę o przemianach społecznych wywołanych progresem technologicznym [03] |
W11 [4/5] |
potrafi przeprowadzać analizy problemów niejednorodnych i szukać rozwiązań w przestrzeni różnych dyscyplin [04] |
U02 [3/5] |
potrafi zastosować zdobytą wiedzę w myśleniu spekulatywnym oraz dotyczącym przyszłości [05] |
U07 [3/5] |
jest gotów do stosowania wiedzy o technologii do kreowania zrównoważonych rozwiązań społecznych w kategoriach jednostkowych oraz wspólnotowych [06] |
K02 [3/5] |
jest gotów do społecznych oraz kulturotwórczych działań przy użyciu technologii [07] |
K04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [K] | 30 |
Odczyt [a04] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |