Odmiennościowe ekologie
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Odmiennościowe ekologie |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-OE |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest poszerzenie zdobytej wiedzy o wytwarzaniu seksualności w relacji z kulturowymi koncepcjami natury. Osoby studiujące zapoznają się z działaniami i stanowiskami spod znaku aktywizmu klimatyczno-ekologicznego, współbieżnymi z aktywizmem społeczności lgbtq. Głównym przedmiotem zainteresowania w ramach kursu jest namysł nad kulturowym wytwarzaniem ram normalizujących pojęcie natury i biologii, a w konsekwencji płci i seksualności. Zorientowana queerowo obserwacja świata przyrody, społecznych zwyczajów zwierząt i roślin, a także różnorodnych sposobów rozmnażania pozwoli osobom studiującym wykroczyć poza prosty dualizm pojmowania płci. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę o powiązaniach teorii queer i studiów nad płciami kulturowymi z naukami biologicznymi, a w szczególności zoologią i botaniką. [01] |
W03 [3/5] |
rozumie, że dyskryminacja ze względu na płeć i seksualność jest zjawiskiem występującym w środowisku ludzkim i nie znajduje potwierdzenia w świecie przyrody. [02] |
W09 [2/5] |
wie i potrafi uzasadnić, iż heteronormatywność wzmacnia tradycyjne, antropocentryczne pojęcie natury. [03] |
W10 [3/5] |
dostrzega kulturowe powiązania między dyskryminacją płci i mniejszości a wyzyskiem i eksploatacją środowiska naturalnego, a co za tym idzie potrafi im przeciwdziałać. [04] |
U03 [2/5] |
dostrzega, że różnorodność zachowań seksualnych i form rozmnażania istot niebędących ludźmi pozwala budować różne formy relacji a także formy oporu przed normatywnym ujmowaniem zjawisk naturalnych. [05] |
K01 [2/5] |
kształci uważność w obserwowaniu społecznych zachowań zwierząt i roślin. [06] |
K03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |