Chemia ciała stałego
Kierunek studiów: Chemia
Kod programu: W4-S2CHI19.2023

Nazwa modułu: | Chemia ciała stałego |
---|---|
Kod modułu: | W4-CH3-S2-1-CCS |
Kod programu: | W4-S2CHI19.2023 |
Semestr: | semestr letni 2023/2024 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Chemia ciała stałego ma za zadanie wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu budowy i chemii ciała stałego.
Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Budowa ciała stałego: opis struktury ciała stałego, teoria pola krystalicznego, struktura elektronową ciała stałego, model pasmowy ciała stałego, poziom Fermiego, powierzchnia ciała stałego.
2. Defekty w ciele stałym: punktowe, liniowe, powierzchniowe. Roztwory substytucyjne i międzywęzłowe; oddziaływania między defektami; związki o składzie niestechiometrycznym.
3. Procesy dyfuzyjne zachodzące w ciele stałym, fenomenologiczny opis dyfuzji, mechanizmy dyfuzji.
4. Reakcje zachodzące w fazie stałej, mechanizmy tych reakcji, reakcje topochemiczne, efekt Kirkendalla, termodynamiczny i strukturalny model wydzielania się faz, reakcje w układach jedno- i wielofazowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma wiedzą w zakresie historycznego rozwoju chemii ciała stałego i jest świadom znaczenia tego przedmiotu dla postępu nauk ścisłych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości. [W4-CH3-S2-1-CCS_01] |
CH_W01 [4/5] |
Potrafi wyszukiwać niezbędne informacje na określony temat posługując się literaturą naukową, bazami danych i innymi źródłami. [W4-CH3-S2-1-CCS_02] |
CH_U01 [4/5] |
Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sobie zakres prac badawczych, za pracę własną i innych. [W4-CH3-S2-1-CCS_03] |
CH_K03 [4/5] |
Krytycznie podchodzi do informacji rozpowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu nauk ścisłych. [W4-CH3-S2-1-CCS_04] |
CH_K01 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i właściwości ciał stałych, zna typy reakcji w fazie stałej. [W4-CH3-S2-1-CCS_05] |
CH_W01 [4/5] |
Zna nowoczesne techniki pomiarowe stosowane w chemii ciała stałego. [W4-CH3-S2-1-CCS_06] |
CH_W02 [5/5] |
Zna matematykę wyższą w zakresie niezbędnym do zrozumienia i opisu procesów chemicznych. [W4-CH3-S2-1-CCS_07] |
CH_W05 [4/5] |
Zna teoretyczne podstawy działania aparatury pomiarowej stosowanej w chemii ciała stałego. [W4-CH3-S2-1-CCS_08] |
CH_U02 [3/5] |
Posiada ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i najnowszych odkryciach w zakresie chemii ciała stałego. [W4-CH3-S2-1-CCS_09] |
CH_W01 [3/5] |
Potrafi dobrać metodę i aparaturę do wykonania konkretnych badań z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych. [W4-CH3-S2-1-CCS_10] |
CH_U01 [3/5] |
Umie rozwiązać problemy związane z budową, reaktywnością i wzajemnym oddziaływaniem molekuł. [W4-CH3-S2-1-CCS_11] |
CH_U02 [3/5] |
Potrafi praktycznie zastosować poznane metody otrzymywania monokryształów. [W4-CH3-S2-1-CCS_12] |
CH_U03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W4-CH-S2-1-CCS_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
W4-CH3-S2-1-CCS_01 |
warsztat [W4-CH-S2-1-CCS_fs_2] | 60 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
W4-CH3-S2-1-CCS_02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |