Językoznawstwo w kognitywistyce
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023
| Nazwa modułu: | Językoznawstwo w kognitywistyce |
|---|---|
| Kod modułu: | KO1_JwK |
| Kod programu: | W1-N1KO19.2023 |
| Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu dostarczenie osobom studiującym biolingwistycznej (szerzej: biosemiotycznej) wiedzy na temat tego, czym są język i mowa, na tle podobieństw i różnic w porozumiewaniu się ludzi i zwierząt. W trakcie zajęć studentki i studenci poznają koncepcje tłumaczące powstanie języka i mowy oraz ewolucji i akwizycji komunikacji. Poznają także podobieństwa i różnice w komunikacji ludzi i zwierząt, jakie obserwuje się na poziomach pragmatycznym, semantycznym, gramatycznym i diakrytycznym. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego biolingwistyki (i biosemiotyki) oraz zdaje sobie sprawę z różnych problemów i trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_JwK_1] |
KO1_W02 [4/5] |
Ma wiedzę na temat biolingwistyki (i biosemiotyki), zna i rozumie w stopniu zaawansowanym ich problematykę, terminologię, wybrane teorie, metody i narzędzia istotne ze względu na badania dotyczące poznania oraz rozumie ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_JwK_2] |
KO1_W03 [3/5] |
Ma zaawansowaną wiedzę na temat programów badawczych biolingwistyki (i biosemiotyki). [KO1_JwK_3] |
KO1_W07 [4/5] |
Potrafi wykorzystać do celów analizy problemu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię z obszaru biolingwistyki. [KO1_JwK_4] |
KO1_U02 [3/5] |
Potrafi stosować terminologię biolingwistyczną. [KO1_JwK_5] |
KO1_U07 [5/5] |
Wyraża gotowość do śledzenia postępów w dziedzinie biolingwistyki i podnoszenia kompetencji w zakresie jej wykorzystania w praktyce społecznej i działaniach na rzecz interesu publicznego. [KO1_JwK_6] |
KO1_K03 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [KO1_JWK_k] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KO1_JwK_1 |
| wykład [KO1_JWK_w] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
KO1_JwK_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||