Biologia w kognitywistyce
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023
| Nazwa modułu: | Biologia w kognitywistyce |
|---|---|
| Kod modułu: | KO1_BwK |
| Kod programu: | W1-N1KO19.2023 |
| Semestr: | semestr zimowy 2023/2024 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi zagadnieniami wiedzy biologicznej niezbędnymi do zrozumienia i wyjaśniania procesów życiowych zachodzących na poziomie komórkowym, układowym i organizmalnym. Osoby studiujące zostaną wyposażone w wiedzę na temat funkcji życiowych organizmu człowieka i zdolność do porównania ich z funkcjami innych istot żywych oraz dowiedzą się jak charakteryzować podstawowe zjawiska biologiczne i własne funkcje życiowe w kategoriach ogólnych praw i zasad biologii. W trakcie zajęć pogłębiana będzie umiejętność krytycznej analizy informacji z zakresu biologii z uwzględnieniem perspektywy kognitywistycznej, zgodnie z aktualną wiedzą naukową. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma zaawansowaną wiedzę na temat istotności i złożoności zagadnień biologicznych na tle pozostałych dyscyplin tworzących kognitywistykę oraz ich miejsca w systemie nauk. [KO1_BwK_1] |
KO1_W01 [4/5] |
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego nauk biologicznych i ich wkładu w badania interdyscyplinarne tworzące kognitywistykę. [KO1_BwK_2] |
KO1_W02 [3/5] |
Ma zaawansowaną wiedzę na temat terminologii, metod i narzędzi stosowanych w ramach najważniejszych zagadnień i teorii biologicznych związanych z poznaniem oraz rozumie ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_BwK_3] |
KO1_W04 [4/5] |
Potrafi krytycznie zanalizować informacje oraz scharakteryzować mechanizmy zjawisk biologicznych mających znaczenie w kognitywistyce. [KO1_BwK_4] |
KO1_U02 [4/5] |
Potrafi rozpoznać, zaprojektować i zinterpretować eksperymenty biologiczne dotyczące poznania. [KO1_BwK_5] |
KO1_U05 [2/5] |
Wyraża gotowość do tworzenia autorskich opracowań zagadnień biologicznych zgodnie z wiedzą opartą na dowodach naukowych. [KO1_BwK_6] |
KO1_K02 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [KO1_BWK_k] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KO1_BwK_2 |
| wykład [KO1_BWK_w] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
KO1_BwK_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||