Sytuacja rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-NMPC19.2023
| Nazwa modułu: | Sytuacja rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_SA_E1_SRDDS |
| Kod programu: | W6-NMPC19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu Sytuacja rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową student uzyskuje wiedzę na temat etapów przystosowania się rodziców do niepełnosprawności dziecka. Zapoznaje się z zasadami przekazywania rodzicom informacji niepełnosprawności ich dziecka. Uzyskuje wiedzę dotyczącą socjoekonomicznych i demograficznych czynników charakteryzujących funkcjonowanie rodziny z dzieckiem
z niepełnosprawnością słuchową oraz europejski i krajowy wymiar dostępności pomocy dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Uzyskuje wiedzę w jaki sposób dookreślić i zaplanować system wsparcia instytucji i organizacji, rozpoznaje sytuację rodzinna,
psychospołeczną oraz style radzenia sobie rodzeństwa osób z niepełnosprawnością słuchową. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń, a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i opracowywanie wskazanych przez prowadzącego zagadnień. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Aktualne problemy surdopedagogiki z elementami surdopsychologii [PS_SA_E1_APS] |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sytuację rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową, w tym problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe, rolę wsparcia społecznego, wpływ zaburzeń słuchu na funkcjonowanie rodziny i relacje wewnątrzrodzinne; metody wspierania rodziny; sytuację rodziny osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową posiadających dziecko pełnosprawne lub z niepełnosprawnością słuchową; zagadnienie słyszących dzieci niesłyszących rodziców
(CODA) (E.1S.W11.) [PS_SA_E1_SRDDS_1] |
KN3_W05 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować sytuację rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową; określać problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe i wsparcie społeczne; oceniać wpływ zaburzeń słuchu na funkcjonowanie rodziny; analizować relacje wewnątrzrodzinne; stosować metody wspierania rodziny; analizować sytuację rodziny osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową posiadających dziecko pełnosprawne lub z niepełnosprawnością słuchową; opisać zagadnienie dorosłych dzieci słyszących niesłyszących rodziców (CODA) (E.1S.U12.) [PS_SA_E1_SRDDS_2] |
KJM.2023_U [3/5] |
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (5/E.1S.K2) [PS_SA_E1_SRDDS_3] |
KN3_K02 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PS_SA_E1_SRDDS_fns1] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
PS_SA_E1_SRDDS_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||