Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Kod modułu: PS_ASD_E1_WWR
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2027/2028
  • semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju psychospołecznego i funkcjonowania małych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz organizowania wczesnego wspomagania rozwoju. Student zapozna się z metodami i narzędziami badawczymi do badań przesiewowych dzieci z grupy ryzyka autyzmu. Zapozna się również się z modelem wczesnego wykrywania autyzmu u małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Nabędzie umiejętność diagnozowania możliwości i potrzeb rozwojowych małego dziecka z zaburzeniami spektrum autyzmu oraz doboru i wykorzystywania metod terapii wspomagających rozwój małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wczesne symptomy autyzmu [PS_ASD_E1_WWR_1]
KN3_W02 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wielospecjalistyczną ocenę poziomu jego funkcjonowania; metody psychologiczno-pedagogiczne stosowane w terapii autyzmu w kontekście praktyki opartej na dowodach (evidence base practice), w tym ESDM ( The Early Start Denver Model); [PS_ASD_E1_WWR_2]
KN3_W05 [4/5] KN3_W11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać wczesne symptomy autyzmu [PS_ASD_E1_WWR_3]
KN3_U01 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; planować, realizować i interpretować wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania; analizować metody psychologiczno-pedagogiczne stosowane w terapii autyzmu w kontekście praktyki opartej na dowodach (evidence base practice), w tym ESDM ( The Early Start Denver Model); [PS_ASD_E1_WWR_4]
KN3_U05 [4/5] KN3_U06 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_E1_WWR_5]
KN3_K03 [4/5] KN3_K06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_ASD_E1_WWR_fns1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PS_ASD_E1_WWR_1 PS_ASD_E1_WWR_2
ćwiczenia [PS_ASD_E1_WWR_fns2] 10 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Obserwacja [e06] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_ASD_E1_WWR_3 PS_ASD_E1_WWR_4 PS_ASD_E1_WWR_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)