Współczesne teorie socjologiczne Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-N1SO19.2023

Nazwa modułu: Współczesne teorie socjologiczne
Kod modułu: W3-SO-N1-WTS
Kod programu: W3-N1SO19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć realizowanych w ramach modułu Współczesne teorie socjologiczne jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat wybranych koncepcji teoretycznych budowanych od drugiej połowy XX wieku do czasów współczesnych. Zajęcia mają również na celu ukazanie filozoficznych źródeł wybranych teorii oraz związków między klasycznymi teoriami socjologicznymi a ich współczesnymi kontynuacjami. Uzyskana wiedza powinna umożliwić studentom wykorzystanie założeń teoretycznych oraz pojęć charakterystycznych dla danych koncepcji do analizy wybranych problemów, procesów i zjawisk. Dzięki uzyskanej wiedzy studenci powinni również nabyć umiejętność krytycznego osądu poznanych koncepcji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje się refleksyjnością i krytycyzmem w oglądzie teorii socjologicznych [K01]
K01 [4/5] K02 [3/5]
potrafi rozpatrywać zjawiska społeczne z perspektywy rożnych stanowisk teoretycznych. [U01]
U01 [4/5] U02 [4/5] U06 [4/5] U09 [4/5]
ma świadomość złożonego, wielowymiarowego charakteru teorii socjologicznych [U02]
U01 [4/5] U06 [4/5] U09 [4/5]
zna znaczenie terminów socjologicznych i ich konotacje w poszczególnych koncepcjach teoretycznych [W01]
W01 [4/5]
zna tezy współczesnych teorii socjologicznych oraz dostrzega związki i różnice między nimi [W02]
W01 [4/5] W02 [5/5]
potrafi wskazać na filozoficzne źródła koncepcji socjologicznych oraz dostrzega związki między klasycznymi a współczesnymi teoriami socjologicznymi [W03]
W01 [4/5] W02 [5/5] W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W01 W02 W03
ćwiczenia [02] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)