Współczesne teorie socjologiczne
Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-N1SO19.2023

Nazwa modułu: | Współczesne teorie socjologiczne |
---|---|
Kod modułu: | W3-SO-N1-WTS |
Kod programu: | W3-N1SO19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć realizowanych w ramach modułu Współczesne teorie socjologiczne jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat wybranych koncepcji teoretycznych budowanych od drugiej połowy XX wieku do czasów współczesnych. Zajęcia mają również na celu ukazanie filozoficznych źródeł wybranych teorii oraz związków między klasycznymi teoriami socjologicznymi a ich współczesnymi kontynuacjami. Uzyskana wiedza powinna umożliwić studentom wykorzystanie założeń teoretycznych oraz pojęć charakterystycznych dla danych koncepcji do analizy wybranych problemów, procesów i zjawisk. Dzięki uzyskanej wiedzy studenci powinni również nabyć umiejętność krytycznego osądu poznanych koncepcji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wykazuje się refleksyjnością i krytycyzmem w oglądzie teorii socjologicznych
[K01] |
K01 [4/5] |
potrafi rozpatrywać zjawiska społeczne z perspektywy rożnych stanowisk teoretycznych. [U01] |
U01 [4/5] |
ma świadomość złożonego, wielowymiarowego charakteru teorii socjologicznych [U02] |
U01 [4/5] |
zna znaczenie terminów socjologicznych i ich konotacje w poszczególnych koncepcjach teoretycznych [W01] |
W01 [4/5] |
zna tezy współczesnych teorii socjologicznych oraz dostrzega związki i różnice między nimi [W02] |
W01 [4/5] |
potrafi wskazać na filozoficzne źródła koncepcji socjologicznych oraz dostrzega związki między klasycznymi a współczesnymi teoriami socjologicznymi [W03] |
W01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
W01 |
ćwiczenia [02] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |