Globalne fizyczno-chemiczne zanieczyszczenia środowiska
Kierunek studiów: Ochrona środowiska
Kod programu: W2-S1OS19.2023
| Nazwa modułu: | Globalne fizyczno-chemiczne zanieczyszczenia środowiska |
|---|---|
| Kod modułu: | 1OS_23_03 |
| Kod programu: | W2-S1OS19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Głównym celem modułu jest dostarczenie i ugruntowanie już posiadanej, podstawowej wiedzy, związanej z problemem globalnych zanieczyszczeń
środowiska naturalnego o charakterze fizycznym i chemicznym.
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
Efekt cieplarniany: bilans cieplny, gazy cieplarniane, emisja CO2, wpływ na zmiany klimatyczne.
Pyły zawieszone i aerozole atmosferyczne: pochodzenie i klasyfikacja pyłów i aerozoli, monitoring oraz wpływ na zdrowie człowieka.
Smog: przyczyny powstawania, skład i rodzaje smogu.
Smog elektromagnetyczny: źródła i częstotliwości, wpływ na zdrowie.
Hałas i wibracje: ruch drgający i fale, fale akustyczne, propagacja i tłumienie, ochrona przed hałasem.
Zanieczyszczenia fizyczne i chemiczne: substancje stałe, ciekłe i gazowe, zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień i wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie informacji
pochodzących z różnych źródeł, a na podstawie danych źródłowych dokonuje analizy, syntezy, podsumowań, krytycznej oceny
informacji oraz formułuje poprawne wnioski.
Rozumie i szanuje potrzeby innych osób lub grup społecznych, widzi konieczność kierowania się zasadami zrównoważonego
rozwoju, w tym właściwego gospodarowania zasobami środowiska w skali lokalnej i globalnej, dostrzega problemy społeczne i
środowiskowe i właściwe na nie reaguje w życiu zawodowym.
[K_01] |
1OS_K01 [4/5] |
Dostrzega i tłumaczy wpływ zanieczyszczeń na zmiany środowiska. Definiuje podstawowe obszary zagrożeń dla ekosystemów
oraz zagrożeń dla zdrowia człowieka. Potrafi wskazać normy regulujące dopuszczalne wartości zanieczyszczeń oraz podstawowe procedury i środki ochrony zdrowia
stosowane w warunkach przekroczenia dopuszczalnych norm. [U_01] |
1OS_U02 [3/5] |
Zna i wskazuje podstawowe problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej oraz charakteryzuje
podstawowe sposoby ograniczania eskalacji zagrożeń.
Zna i stosuje podstawowe techniki pomiarowe i analityczne wykorzystywane w badaniach fizycznych, interpretuje obserwacje i
wartości pomiarowe oraz wyciąga poprawne wnioski poparte przewidywaniami teoretycznymi.
Wyjaśnia podstawowe zmiany i zjawiska w przyrodzie wywołane obecnością zanieczyszczeń oraz rozumie związki i zależności
między nimi, a także posługuje się opisami jakościowymi i ilościowymi, charakteryzującymi obserwowane zmiany. [W_01] |
1OS_W01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [1OS_23_03_L] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
U_01 |
| wykład [1OS_23_03_W] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
K_01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||