Sztuka operatorska 3
Kierunek studiów: Realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia
Kod programu: W8-SMRF19.2023

Nazwa modułu: | Sztuka operatorska 3 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RF-SM-SO3 |
Kod programu: | W8-SMRF19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł "Sztuka operatorska 3" odnosi się do istoty kinematografii czyli do odkrywania tajemnicy niejednoznaczności obrazu, przyczyniającej się do rozwijania zdolności dogłębnego postrzegania obrazu filmowego. Poprzez skoncentrowanie się na tej sferze, studenci przekształcają niedojrzałą estetyzację w przemyślaną interpretację scenariusza, co prowadzi do zaistnienia zjawiska narracji zwanego opowiadaniem obrazem (visual storytelling). Aby to osiągnąć, warsztat operatorski musi być wzbogacony o aspekty dotyczące teorii warsztatu scenariopisarskiego, reżyserskiego i aktorskiego, często oparte na doświadczeniach wykładowcy. Przekazywana wiedza przyczynia się nie tylko do osiągnięcia sprawności i jakości technicznej pracy pionu kamerowego pod kierownictwem adeptów sztuki operatorskiej, ale także wskazuje na potencjał istnienia mostu łączącego powszechne medium ze sztuką. Studenci zdobędą solidne podstawy, umożliwiające im dalsze pogłębianie wiedzy z zakresu technologii filmowej i prowadzenie artystycznych poszukiwań w charakterze samodzielnych autorów zdjęć. W ramach modułu "Sztuka operatorska 3" prezentowane będą różnorodne gatunki i podgatunki filmowe (dramat, komedia, horror i dokument). Zaprezentowane zostaną technik operatorskich w tych kontekstach oraz te umożliwiające twórcze oddziaływanie na widza i budowanie napięcia oraz emocji. W kolejnej części modułu studenci będą eksperymentować z oświetleniem scen oraz badać różne efekty świetlne, które mogą być wykorzystane w twórczej pracy operatorskiej. Poddane zostaną analizie i dyskusji filmy mistrzów operatorskich z przeszłości, aby zgłębić ich techniki i inspiracje. Moduł obejmuje również praktyczne ćwiczenia operatorskie, w trakcie których realizowane będą projekty w różnych gatunkach filmowych, dając możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce oraz rozwijania umiejętności operatorskich. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę na temat teorii warsztatu filmowego, umożliwiającą przekształcenie estetyzacji w przemyślaną interpretację i narrację obrazem. [SO3_1] |
K_W01 [4/5] |
Student posiada umiejętność dogłębnego postrzegania obrazu filmowego poprzez odkrywanie tajemnicy niejednoznaczności, umożliwiającą analizę i interpretację filmów. [SO3_2] |
K_U03 [4/5] |
Student potrafi twórczo oddziaływać na widza poprzez stosowanie różnych technik operatorskich takich, jak oświetlenie scen i efekty świetlne. [SO3_3] |
K_U10 [4/5] |
Student jest gotów rozwijać kompetencje operatorskie umożliwiające samodzielne prowadzenie artystycznych poszukiwań i praktyczne wykorzystanie wiedzy filmowej. [SO3_4] |
K_W04 [3/5] |
Student posiada wiedzę na temat różnych gatunków filmowych i technik operatorskich, umożliwiającą wszechstronne zrozumienie i analizę filmów mistrzów operatorskich. [SO3_5] |
K_W02 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C_SO3] | 15 |
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] |
zaliczenie |
SO3_1 |
wykład [W_SO3] | 15 |
Wykład monograficzny [a02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] |
zaliczenie |
SO3_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |