Fotografika 1
Kierunek studiów: Realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia
Kod programu: W8-SMRF19.2023

Nazwa modułu: | Fotografika 1 |
---|---|
Kod modułu: | W8-RF-SM-FOTO1 |
Kod programu: | W8-SMRF19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Termin fotografika, oznaczające de facto szeroko pojętą fotografię artystyczną, wprowadził Jan Bułhak, filozof i teoretyk fotografii, w celu odróżnienia jej od fotografii rozumianej jako działalność hobbystyczna, komercyjna lub użytkowa. Zajęcia z fotografiki mają na celu budowanie świadomości artystycznej studentów w dziedzinie fotografii, traktowanej jako suwerenną dyscyplinę artystyczną. Cel ten realizowany jest między innymi poprzez analizy wybitnych dzieł fotograficznych pod kierunkiem wykładowcy. Szczególna uwaga zwrócona zostaje na świadome wykorzystanie przez artystów typowych dla fotografii elementów ekspresji oraz na walory estetyczne i formalne analizowanych dzieł. Moduł ten koncentruje się wokół formy oraz podstawowych środków wyrazu w fotografii twórczej. Są to przede wszystkim zagadnienia związane z kompozycją obrazu fotograficznego (w tym szczególnie aspektami takimi jak: wybór kadru i jego proporcje, mocne punkty, rytm i dynamika oraz przestrzeń), kształtowaniem światłocienia i kontrastu (a w następstwie świadomym budowaniem klucza oświetleniowego sceny), głębią ostrości (postrzeganą jako jeden z podstawowych środków odpowiadających za plastyczność obrazu fotograficznego), teksturą (definiowaną przez właściwości ziarna), barwą (zwłaszcza w kontekście wpływania na nastrój i symbolikę obrazu) oraz monochromatycznością (w przypadku fotografii czarno-białej). W ramach kursu, studenci są zachęcani do kształtowania nowych postaw twórczych, poszukiwania oryginalnych środków ekspresji oraz tematów fotografii, co powinno owocować nowatorskimi projektami artystycznymi w ramach samodzielnie wykonywanych przez studentów obowiązkowych tematów fotograficznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student rozumie pojęcie "fotografika" oraz zna jej znaczenie w kontekście sztuki fotograficznej. [F1_1] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi analizować wybitne dzieła fotograficzne, zwracając szczególną uwagę na elementy ekspresji, walory estetyczne i formalne. [F1_2] |
K_W02 [4/5] |
Student zna i potrafi posługiwać się podstawowymi technikami kompozycji obrazu fotograficznego takimi, jak wybór kadru, proporcje, mocne punkty, rytm, dynamika i przestrzeń. [F1_3] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi świadomie wykorzystywać światłocień, kontrast, głębię ostrości, teksturę, barwę i monochromatyczność jako podstawowe środki wyrazu w fotografii twórczej. [F1_4] |
K_W06 [3/5] |
Student jest gotów rozwijać umiejętności twórczego myślenia, poszukiwania oryginalnych środków ekspresji oraz tematów fotografii, tworząc nowatorskie projekty artystyczne w ramach samodzielnie wykonywanych obowiązkowych tematów fotograficznych. [F1_5] |
K_U01 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C_FOTO1] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
F1_3 |
wykład [W_FOTO1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Odczyt [a04] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
F1_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |