Broń biologiczna - czyli toksyny i jady
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023
| Nazwa modułu: | Broń biologiczna - czyli toksyny i jady |
|---|---|
| Kod modułu: | 1BL_23_83 |
| Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | 1. Przedmiot w formie konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów ze zjawiskiem toksyczności i jadowitości w świecie zwierząt. Studenci poznają najważniejsze grupy zwierząt jadowitych i wydzielających substancje drażniące, narządy jadowe, mechanizmy działania jadów i toksyn.
2. Pszczoła, osa, ptasznik, czarna mamba. To zwierzęta pochodzące z różnych grup, jednak łączy je jedna wyjątkowa cecha – są jadowite. Atakują dla obrony lub w celu zdobycia pokarmu. Żądlą i kąszą w ułamku sekundy wprowadzając do organizmu ofiary jad – substancję chemiczną, która paraliżuje lub zabija. Jeszcze inne plują, strzelają kwasem, który skutecznie ratuje przed atakiem wroga. „Broń biologiczna” to bezpieczny przedmiot o niebezpiecznych zwierzętach, ich jadach i toksynach, które mogą też leczyć i ratować życie.
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Podczas zajęć i po zakończonym kursie student przeprowadza obiektywną samoocenę własnej pracy, wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej, ma nawyk aktualizowania wiedzy specjalistycznej, potrafi kreatywnie wiązać informacje z dziedziny ekonomii, chemii i prawa z wiedzą biologiczną tworząc syntezy o znacznej mocy wyjaśniającej.
[K01] |
1BL_K01 [3/5] |
Po ukończeniu kursu student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje toksyn, rozumie znaczenie nauk biologicznych we współczesnym świecie, potrafi opisać schemat działania jadu w organizmie żywym, potrafi wymienić rodzaje pierwszej pomocy w ukąszeniach i użądleniach.
[U01] |
1BL_U03 [3/5] |
Zna najważniejsze organizmy i zwierzęta jadowite. Zna i rozumie biologię wybranych grup zwierząt jadowitych. Zna ogólną budowę zębów jadowych i żądła. Rozumie działanie jadu i toksyn na organizmy żywe [W01] |
1BL_W01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [01] | 15 |
Opis [a03] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Obserwacja [e06] Symulacja [e07] Autoedukacja [f01] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||