Zrównoważony rozwój Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Zrównoważony rozwój
Kod modułu: 1BL_23_77
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta: (1) wiedzy na temat współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych oraz koncepcji rozwoju zrównoważonego na przykładach programów i działań realizowanych w różnych skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej; (2) umiejętności samodzielnej identyfikacji problemów środowiskowych oraz kreatywnej dyskusji nad propozycjami rozwiązań zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju; (3) kompetencji kształtowania postawy i zachowania odpowiadającej koncepcji zrównoważonego rozwoju, poprzez przyjmowanie różnych ról w pracy indywidualnej i zespołowej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Tłumaczy koncepcję zrównoważonego rozwoju, jako jedynego racjonalnego modelu rozwoju cywilizacji oraz charakteryzuje sposoby jego oceny. [K01]
1BL_K01 [5/5] 1BL_K02 [4/5]
Dyskutuje i ocenia możliwości wdrażania idei zrównoważonego rozwoju na przykładzie konkretnych rozwiązań. [K02]
1BL_K02 [5/5] 1BL_K04 [4/5] 1BL_K05 [4/5]
Kształtuje postawy i zachowania odpowiadające koncepcji zrównoważonego rozwoju, przyjmując różne role w pracy indywidualnej i zespołowej. [K03]
1BL_K01 [5/5] 1BL_K02 [5/5] 1BL_K04 [4/5] 1BL_K05 [4/5]
Wymienia i objaśnia przyczyny i skutki zaniku różnorodności biologicznej w różnych skalach przestrzennych oraz dyskutuje możliwości zrównoważonego korzystania z zasobów środowiska przyrodniczego. [U01]
1BL_U03 [4/5] 1BL_U04 [4/5]
Identyfikuje problem środowiskowy i proponuje jego rozwiązanie z uwzględnieniem idei zrównoważonego rozwoju. [U02]
1BL_U03 [5/5] 1BL_U06 [5/5] 1BL_U10 [4/5] 1BL_U11 [5/5] 1BL_U12 [3/5] 1BL_U15 [3/5]
Definiuje pojęcia „zrównoważony rozwój” na podstawie dokumentów prawa krajowego i międzynarodowego oraz wskazuje współczesne zagrożenia cywilizacyjne w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. [W01]
1BL_W07 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 K03 U01 U02 W01
laboratorium [02] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Praktyka badawcza [e08] 
Plener [e09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 K03 U01 U02 W01
konwersatorium [03] 5 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 K03 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)