Praktyczne aspekty ochrony przyrody
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Praktyczne aspekty ochrony przyrody |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_70 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przybliżenie efektów konkretnych działań w ochronie przyrody na tle wybranych metod na poziomie gatunku, siedliska przyrodniczego, powierzchniowych form ochrony przyrody i krajobrazu na konkretnych przykładach w najbliższej okolicy. W module analizowane są zagadnienia ochrony gatunkowej in situ, ex situ, reintrodukcji oraz restytucji ekologicznej z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. Na wybranych przykładach podkreśla się także wagę znajomości biologii gatunku w jego efektywnej ochronie. Student zapozna się ponadto z metodyką identyfikacji siedlisk przyrodniczych i zasadami prowadzenia ich monitoringu. Poruszany jest również aspekt zagrożeń przez inwazyjne gatunki obce i podejścia metodyczne do ich zwalczania. Student zostaje wprowadzony w zagadnienia usług ekosystemowych jako jednej z motywacji ochrony poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest świadomy konieczności podejmowania działań ochronnych ze względu na znaczenia ekonomicznego dla człowieka poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego. [K01] |
1BL_K05 [5/5] |
Interpretuje wpływ zmieniających się warunków ekologicznych, w tym wykazywanych zmian klimatycznych, na stan poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego.
[U01] |
1BL_U03 [5/5] |
Wskazuje konieczność kompleksowego podejścia w ochronie przyrody z wykorzystaniem jej biologicznych podstaw. [U02] |
1BL_U03 [4/5] |
Ma wiedzę na temat różnorodności roślin i zwierząt oraz ogólnych uwarunkowań zróżnicowania szaty roślinnej oraz zna zasady monitoringu gatunków i siedlisk przyrodniczych. [W01] |
1BL_W07 [5/5] |
Zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody na terenie kraju, w Europie i na Świecie oraz dyskutuje różne rozwiązania praktyczne w konkretnych przypadkach działań ochronnych. [W02] |
1BL_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
W01 |
ćwiczenia terenowe [02] | 30 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |