Wprowadzenie do mutagenezy
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do mutagenezy |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_68 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przekazuje podstawową wiedzę z zakresu działania mutagenów chemicznych i fizycznych; mechanizmów powstawania uszkodzeń DNA i ich naprawy; efektów działania mutagenów w kolejnych pokoleniach traktowanych roślin i metod ich oceny, a w
szczególności testów roślinnych szacujących wielkość uszkodzeń somatycznych oraz testów aberracji chromosomowych, częstotliwości mutacji punktowych i chromosomowych. Zapoznaje studenta także z molekularnymi metodami oceny uszkodzeń DNA po traktowaniu
mutagenicznym. Pokazuje zastosowanie mutagenezy w badaniach podstawowych i w hodowli roślin na przykładzie strategii TILLING (Targeting Induced Local Lesions IN Genomes). Omawia mutacje indukowane u roślin uprawnych i ich znaczenie ekonomiczne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy i
zrozumienia terminologii biologicznej właściwej dla
studiowanego kierunku i dziedzin pokrewnych [1BL_23_68_1] |
1BL_W02 [4/5] |
krytycznie analizuje informacje pojawiające się w
środkach masowego przekazu i w literaturze
popularnonaukowej
[1BL_23_68_10] |
1BL_K04 [2/5] |
zna rodzaje metod doświadczalnych i terenowych oraz
wymienia nowoczesne techniki laboratoryjne,
pomiarowe i obrazowania stanowiące zaawansowaną
wiedzę w tym zakresie [1BL_23_68_2] |
1BL_W08 [3/5] |
zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
ergonomii [1BL_23_68_3] |
1BL_W12 [5/5] |
potrafi stosować wybrane techniki i narzędzia badawcze
biologii eksperymentalnej i środowiskowej [1BL_23_68_4] |
1BL_U01 [5/5] |
potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii właściwej dla nauk biologicznych i dziedzin pokrewnych [1BL_23_68_5] |
1BL_U04 [5/5] |
potrafi zaprojektować i wykonać pod nadzorem
opiekuna eksperymenty typowe dla biologii z
zastosowaniem poznanych metod [1BL_23_68_6] |
1BL_U06 [5/5] |
potrafi pracować samodzielnie oraz komunikować się z
grupą podczas pracy zespołowej
[1BL_23_68_7] |
1BL_U11 [5/5] |
potrafi planować i wykonywać w terenie lub
laboratorium właściwe pomiary fizyczne, biologiczne i
chemiczne oraz dokonywać odpowiednich obserwacji [1BL_23_68_8] |
1BL_U12 [5/5] |
rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu
problemów, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę
i jest gotów do zasięgnięcia opinii ekspertów w
przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem
problemu [1BL_23_68_9] |
1BL_K01 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [1BL_23_68_L] | 35 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
1BL_23_68_1 |
wykład [1BL_23_68_W] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
1BL_23_68_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |