Kanon literatury polskiej - wiek XX
Kierunek studiów: Sztuka pisania
Kod programu: W1-S1PI19.2023

Nazwa modułu: | Kanon literatury polskiej - wiek XX |
---|---|
Kod modułu: | 02-PI-S1-KLPXX |
Kod programu: | W1-S1PI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł historycznoliteracki składa się z ciągu semestralnych kursów (15 godz. wykładu + 30 godz. ćwiczeń).
Wykład poświęcony jest literaturze polskiej XX wieku. Jego celem jest 1. wskazanie i omówienie wybranych najważniejszych XX-wiecznych tekstów konstytuujących literaturę polską; 2. przekazanie specjalistycznej wiedzy o najistotniejszych kontekstach kulturowych, społecznych i historycznych; 3. przedstawienie najbardziej istotnych nurtów i strategii pisarskich charakterystycznych dla polskich pisarzy tworzących w XX wieku, 4. zapoznanie studentów ze specjalistycznymi pojęciami historycznoliterackimi oraz teoretycznoliterackimi potrzebnymi do zrozumienia najważniejszych tekstów literackich XX wieku. W ramach wykładu student poznaje zadania, cele i metody badań literaturoznawczych adekwatnych do badania tekstów danej epoki, analizuje teksty literackie i pogłębia wiedzę na temat najważniejszych kontekstów powstawania literatury polskiej w XX wieku.
Ćwiczenia poświęcone są interpretacji najważniejszych dzieł literatury polskiej XX wieku. Ich celem jest 1. zapoznanie studentów z wybranymi najważniejszymi XX-wiecznymi tekstami konstytuującymi literaturę polską; 2. przedstawienie znaczenia tychże tekstów na tle innych tekstów danej epoki oraz zapoznanie w sposób szczegółowy i wnikliwy z ich historycznymi i aktualnymi znaczeniami; 3. zapoznanie studentów zarówno z kanonicznymi, jak i niekanonicznymi interpretacjami tychże tekstów przy uwzględnieniu najnowszych narzędzi metodologicznych. Zajęcia rozwijają umiejętności w zakresie analizy i interpretacji tekstów literackich oraz umożliwiają pogłębione rozumienie zakodowanych w nich znaczeń. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie specyfikę kryteriów kanoniczności literatury polskiej XX wieku, potrafi się do nich ustosunkować, używając terminów z zakresu literaturoznawstwa [KLPXX_1] |
K_W04 [2/5] |
zna i rozumie kulturowe, historyczne i społeczne konteksty powstawania literatury polskiej w XX wieku oraz ma świadomość ich wzajemnych zależności i uwarunkowań [KLPXX_2] |
K_W05 [2/5] |
posiada zaawansowaną wiedzę na temat nurtów literackich i strategii pisarskich obecnych w literaturze polskiej XX wieku i rozumie potrzebę dalszego zapoznawania się z dorobkiem polskich pisarzy tworzących w tym przedziale czasu [KLPXX_3] |
K_W02 [3/5] |
posiada świadomość kulturotwórczego potencjału literatury polskiej XX wieku, jej społecznej doniosłości i oddziaływania na literaturę zagraniczną, ma świadomość kulturowych, historycznych i społecznych uwarunkowań tekstów literatury polskiej XX wieku, potrafi samodzielnie wyszukać rzetelnych informacji na ich temat [KLPXX_4] |
K_W05 [2/5] |
zna metody interpretacji adekwatne do analizowania i opisywania dzieł literatury polskiej XX wieku, potrafi w sposób kreatywny i nowatorski wykorzystać znajomość literatury rodzimej we własnej praktyce interpretacyjnej, potrafi ustosunkować się do omawianych problemów literaturoznawczych, przedstawić analizę wykorzystującą adekwatną terminologię i interpretację osadzoną w adekwatnych kontekstach i opartą o stosowne argumenty [KLPXX_5] |
K_W03 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [KLPXX_fns_1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
egzamin |
KLPXX_1 |
ćwiczenia [KLPXX_fns_2] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KLPXX_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |