Biomonitoring
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Biomonitoring |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_60 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł umożliwia zdobycie wiadomości oraz umiejętności przeprowadzania wybranych analiz stanu i oceny środowiska przyrodniczego w celu zarejestrowania zachodzących zmian, dokonanie oceny trendów i zmian jakości poszczególnych elementów w odniesieniu do obowiązujących przepisów. Moduł ma na celu pogłębienie wiedzy na temat zagrożeń środowiska, którego jakość jest warunkiem zachowania zdrowia człowieka i prawidłowego funkcjonowania ekosystemów. Moduł ma charakter aplikacyjny. Student zdobywa wiedzę i umiejętności na temat stosowania najnowszych metod oceny stanu środowiska i interpretacji uzyskanych wyników, potrafi w praktyce zastosować poznane metody monitoringu oraz widzi konieczność wprowadzenia w życie badań tego typu. Rozumie rolę monitoringu środowiska jako źródła informacji o środowisku, co jest istotne przede wszystkim w kontekście zmian klimatycznych i środowiskowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu biomonitoringu, ma wiedzę na temat ogólnych założeń monitoringu środowiska, zna zasady prowadzenia badań monitoringowych środowiska przyrodniczego. [01] |
1BL_W01 [5/5] |
Zna zasady funkcjonowania ekosystemów wodnych i lądowych, ma świadomość zagrożenia stanu środowiska przyrodniczego. [02] |
1BL_W07 [5/5] |
Potrafi ocenić stan środowiska na podstawie odkształcenia struktury i funkcji układów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu. [03] |
1BL_W04 [5/5] |
Identyfikuje i charakteryzuje organizmy wskaźnikowe wykorzystywane w ocenie stanu ekologicznego wód oraz zanieczyszczeń ekosystemów lądowych, wskazuje zależności pomiędzy wymaganiami ekologicznymi organizmów a stanem środowiska. [04] |
1BL_W02 [5/5] |
Samodzielnie i w zespole dokonuje pomiaru podstawowych parametrów stosowanych w ocenie stanu środowiska, stosuje w praktyce zalecane metody badań. Rozumie konieczność monitorowania środowiska i potrzebę przekazywania wiedzy na temat stanu środowiska. [05] |
1BL_W08 [5/5] |
Widzi konieczność podnoszenia kwalifikacji z zakresu ochrony środowiska. Zna obowiązujące akty prawne i przepisy dotyczące monitoringu środowiska. [06] |
1BL_W13 [5/5] |
Przeprowadza krytyczną analizę oceny przeprowadzonych przez siebie badań monitoringowych. Przywołuje zapisy regulacji prawnych dotyczące monitoringu wody, powietrza i gleby. [07] |
1BL_W09 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [1BL_23_60_fz_1] | 10 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
laboratorium [1BL_23_60_fz_2] | 20 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Projekcja [c02] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] Praktyka badawcza [e08] Plener [e09] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |