Biokatalizatory
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Biokatalizatory |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_59 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta:
(1) rozszerzonej wiedzy z zakresu biokatalizy i biokatalizatorów
(2) umiejętności planowania i przeprowadzania prostych doświadczeń, obserwacji i analiz wybranych parametrów charakteryzujących białkowe biokatalizatory;
(3) kompetencji kreatywnego wyrażania własnych myśli i progądów związanych z procesami biokatalizy.
Głownym założeniem modułu jest wprowadzenie studenta w tematyke strategii katalitycznych i regulacyjnych, kluczowych dla wydajnej biokatalizy. Podczas kursu omawiane będa metody badań biokatalizatorów oraz metod ich zastosowania i zabezpieczania dla potrzeb procesów biotechnologicznych. Nadrzędna idea kursu jest uświadomienie studentowi wszechobecności biokatalizatorów w życiu człowieka oraz w przemyśle biotechnologicznym, a także zwrócenie uwagi na korzyści z ich stosowania.
Wykłady obejmują rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy i charakterystyki biokataizatorów, strategie katalityczne i regulacyjne, abzymy i synzymy jako przykłady biokatalizatorów, metody zabezpieczania biokatalizatorów białkowych.
Laboratorium obejmuje podstawy planowania doświadczeń, wykonywania prostych pomiarów oraz obserwacji związanych z okresleniem wpływu czynników fizycznych i chemicznych na aktywnośc enzymów, opracowywanie zgromadzonych danych i ich prezentację. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Definiuje podstawowe pojęcia i procesy związane z biokatalizatorami [01] |
1BL_W01 [4/5] |
Planuje doświadczenia pozwalające na charakterystykę enzymów białkowych [02] |
1BL_W08 [4/5] |
Analizuje uzyskane wyniki i wyciąga poprawne wnioski [03] |
1BL_W01 [4/5] |
Określa warunki biokatalizy [04] |
1BL_W04 [3/5] |
Buduje samodzielnie układy doświadczalne z wykorzystaniem metod enzymatycznych [05] |
1BL_W01 [4/5] |
Rewiduje tezy w zależności od uzyskanych wyników [06] |
1BL_U03 [3/5] |
Dostosowuje się do trudności pojawiających się w czasie doświadczenia [07] |
1BL_U11 [4/5] |
Rozwiązuje w grupie problemy związane z szeroko pojętą biokatalizą [08] |
1BL_U03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
01 |
laboratorium [02] | 20 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |