Wprowadzenie do nanobiologii Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Wprowadzenie do nanobiologii
Kod modułu: 1BL_23_54
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Niebagatelną pozycję w proponowanym przedmiocie ma połączenie wiedzy z zakresu fizyki, chemii i biologii. Przedmiot daje taką szansę w wymiarze podstawowym i wprowadzającym. Głównym założeniem jest zaznajomienie studenta z blokiem tematów związanych z nanobiologią. Uświadomienie znaczenia struktur o wielkości „nano” w funkcjonowaniu komórki oraz całego organizmu tak zwierzęcego jak i roślinnego, w stanie zdrowia i choroby. Znacząca część tematyki obejmuje omówienie naturalnych (istniejących w świecie ożywionym) struktur o rozmiarach „nano”. Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta: (1) podstawowej wiedzy w zakresie nanobiologii oraz budowy i występowania naturalnych struktur o rozmiarach „nano" w świecie ożywionym; (2) umiejętności analizowania materiałów źródłowych oraz wiązania wiedzy dotyczącej budowy oraz właściwości fizykochemicznych naturalnych struktur o rozmiarach „nano” z ich funkcją w komórce/organizmie; (3) kompetencji w zakresie samodzielnego opracowywania materiałów źródłowych, formułowania własnych poglądów, dyskusji i wyrażania opinii na temat rozwoju nanobiomimetyki oraz praktycznego wykorzystania nanobiostuktur w codziennym życiu człowieka.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do działania w sposób kreatywny, dostrzegania problemów społecznych i środowiskowych w zakresie nanoetyki i potrafi właściwie na nie reagować. [K_01]
1BL_K02 [4/5]
Potrafi korzystać z najnowszych źródeł informacji z zakresu nanobiologii w celu opracowania eseju, przygotowania się do konwersatorium i dyskusji naukowej. [U_01]
1BL_U10 [4/5]
Potrafi samodzielnie przygotować się do dyskusji z zakresu nanobiologii, określić poziom swojej wiedzy dotyczącej budowy oraz właściwości fizykochemicznych naturalnych struktur o rozmiarach „nano” oraz potrafi połączyć te właściwości z ich funkcją w komórce/organizmie. [U_02]
1BL_U13 [4/5]
Zna i rozumie zależności między funkcjonowaniem organizmu a budową oraz właściwościami naturalnych struktur o rozmiarach „nano”. [W_01]
1BL_W01 [4/5]
Rozumie związki między osiągnięciami nauki w zakresie nanotechnologii a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym, z zachowaniem zrównoważonego rozwoju. [W_02]
1BL_W02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [K_01] 35 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
zaliczenie K_01 U_01 U_02
wykład [W-01] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W_01 W_02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)