Toksykologia
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Toksykologia |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_53 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z problematyką toksyczności związków obecnych w środowisku. Przedstawienie czynników warunkujących toksyczność związków chemicznych, zależności dawka-efekt i dawka-odpowiedź. Szczególny nacisk jest położony na mechanizmy działania toksyn na organizmy żywe i
sposoby ich detoksykacji. Student nabywa umiejętności stosowania wybranych testów toksykologicznych, z zgodnie z wymaganiami aktualnie
obowiązujących europejskich standardów oraz planowania i przeprowadzania eksperymentów dotyczących badań ilościowych zależności między
stężeniem ksenobiotyków, a efektem ich toksycznego działania na organizm. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów wynikających z ekspozycji organizmu na działanie określonej trucizny, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i jest gotów do zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [K01] |
1BL_K01 [5/5] |
Wykazuje potrzebę stałego aktualizowania zdobytej wiedzy toksykologicznej, rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach z tej dziedziny i potrafi przekazać te informacje w zrozumiały sposób [K02] |
1BL_K05 [5/5] |
Potrafi stosować wybrane techniki i narzędzia badawcze toksykologii eksperymentalnej i środowiskowej [U01] |
1BL_U01 [4/5] |
Stosuje zaawansowane metody matematyczne i statystyczne do analizy danych i opisu wyników oraz potrafi wykorzystać pakiety oprogramowania komputerowego, w zakresie pozwalającym na ich stosowanie w toksykologii oraz w życiu codziennym [U02] |
1BL_U02 [5/5] |
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym współzależności między budową chemiczną i dawką, a siłą i zakresem działania trucizn na organizmy żywe. [W01] |
1BL_W01 [5/5] |
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie organizmu (roślinnego i zwierzęcego) jako całości oraz pisuje mechanizmy działania toksyn na organizmy żywe i sposoby ich detoksykacji u różnych organizmów jak również ocenia bezpośrednie i odległe skutki działania toksyn w środowisku. [W02] |
1BL_W04 [4/5] |
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody matematyczne, statystyczne oraz narzędzia informatyczne niezbędne do interpretowania losów trucizn w organizmie i wyjaśniania mechanizmów ich toksycznego działania oraz zna analizy danych z badań eksperymentalnych i terenowych. [W03] |
1BL_W09 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
laboratorium [02] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |