Rekultywacja terenów zdegradowanych Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Rekultywacja terenów zdegradowanych
Kod modułu: 1BL_23_48
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Cel: uzyskanie wiedzy na temat przyczyn, skutków degradacji różnych elementów środowiska, klasyfikacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych oraz różnych sposobów ich rekultywacji Moduł przekazuje aktualną wiedzę i podstawy praktyczne zagospodarowania obszarów antropogenicznie przekształconych, procesów przyrodniczych zachodzących na terenach poprzemysłowych, jak również dotyczącą możliwości kształtowania i kreowania siedlisk na terenach zdegradowanych z wykorzystaniem odpowiednich gatunków roślin i zwierząt. Moduł umożliwia znajomość podstawowych metod rekultywacji i rewitalizacji terenów zdegradowanych koresponduje z podstawowymi zasadami przepisów prawa polskiego i implementowanego prawa Unii Europejskiej
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą klasyfikacji organizmów, różnorodności biologicznej, rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują oraz wpływ człowieka na środowisko w skali lokalnej, regionalnej i globalnej [w1]
1BL_W07 [3/5] 1BL_W08 [2/5] 1BL_W09 [2/5] 1BL_W12 [3/5] 1BL_U07 [3/5] 1BL_U11 [2/5] 1BL_K01 [3/5]
Zna rodzaje metod doświadczalnych i terenowych oraz wymienia nowoczesne techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowania stanowiące zaawansowaną wiedzę w tym zakresie [w2]
1BL_W08 [3/5] 1BL_U01 [2/5] 1BL_U03 [3/5] 1BL_U10 [3/5] 1BL_U11 [3/5] 1BL_K01 [3/5] 1BL_K04 [3/5]
Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy [w3]
1BL_W12 [3/5]
Uczestnicząc w debacie, seminarium, dyskusji potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich [w4]
1BL_W08 [2/5] 1BL_U03 [3/5] 1BL_U10 [4/5] 1BL_U11 [3/5] 1BL_K01 [3/5] 1BL_K04 [3/5] 1BL_K05 [3/5]
Potrafi opracować wybrany problem biologiczny, pod nadzorem opiekuna, w oparciu o dane literaturowe i wyniki własnych badań [w5]
1BL_U07 [4/5] 1BL_U09 [3/5] 1BL_K01 [3/5] 1BL_K02 [3/5]
Prezentuje wyniki samodzielnej pracy w postaci sprawozdań, referatów i esejów, potrafi przygotować samodzielnie dokumentację z przeprowadzonych obserwacji [w6]
1BL_W07 [3/5] 1BL_U09 [4/5] 1BL_U11 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1W] 8 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie w1 w2 w3
ćwiczenia terenowe [2L] 9 Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Plener [e09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie w1 w2 w3 w4 w6
konwersatorium [3Kon] 13 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie w1 w2 w4 w5 w6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)