Podstawy neurobiologii Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Podstawy neurobiologii
Kod modułu: 1BL_23_46
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie studentów z kluczowymi paradygmatami z obszaru neurobiologii. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska na poziomie molekularnym i komórkowym stanowiące podłoże dla procesów wyższego rzędu a ostateczni zachowania. W ramach tej problematyki wskazane zostaną również główne metody badawcze wykorzystywane w tej dziedzinie. W efekcie student powinien być świadomy problemów i pytań stawianych przez neurobiologię. Powinien również posiadać podstawową wiedzę na temat neurofizjologii, neurochemii, specyfiki budowy układu nerwowego, percepcji, motywacji, emocji, mechanizmów reagowania na bodźce zewnętrze i wewnętrzne, uczenia i pamięci, snu i czuwania. Z wykorzystaniem wiedzy student powinien także wykazywać się krytycznym myśleniem, analizowaniem i interpretowaniem w podstawowym zakresie informacji z obszaru neurobiologii.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawowe problemy neurobiologii na różnych poziomach organizacji życia [1BL_92_1]
1BL_W01 [5/5] 1BL_W03 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat interakcji między neurobiologią innymi obszarami nauki, życiem codziennym i rozwojem cywilizacyjnym [1BL_92_2]
1BL_W04 [3/5] 1BL_W07 [3/5]
Student ma wiedzę na temat mechanizmów interakcji organizm - środowisko w kontekscie działania i budowy układu nerwowego [1BL_92_3]
1BL_W04 [4/5]
Student zna podstawowe metody badawcze wykorzystywane w badaniach neurobiologicznych [1BL_92_4]
1BL_W08 [4/5]
Student analizuje informacje i badania dotyczące układów i procesów neurobiologiczych [1BL_92_5]
1BL_U03 [4/5]
student pracuje samodzielnie i komunikuje się z innymi czlonkami gupy tworząc prace pisemne i raporty na bazie doswiadczeń i literatury z obszaru neurobiologii z wykorzystaniem adekwatnej terminologii [1BL_92_6]
1BL_U04 [4/5] 1BL_U09 [4/5] 1BL_U11 [4/5]
student rozumie znaczenia wiedzy neurobiologicznej w kontekscie rozowju nauki i społeczenstwa, krytycznie ja ocenia i wskazuje jej ograniczenia i możliwości [1BL_92_7]
1BL_U03 [4/5] 1BL_K01 [3/5] 1BL_K04 [4/5] 1BL_K05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1BL_92_fs_1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 1BL_92_1 1BL_92_2 1BL_92_3 1BL_92_4 1BL_92_5 1BL_92_6 1BL_92_7
laboratorium [1BL_92_fs_2] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 1BL_92_1 1BL_92_2 1BL_92_3 1BL_92_4 1BL_92_5 1BL_92_6 1BL_92_7
konwersatorium [1BL_92_fs_3] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 1BL_92_1 1BL_92_2 1BL_92_3 1BL_92_4 1BL_92_5 1BL_92_6 1BL_92_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)