Ekologia siedlisk zdegradowanych Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Ekologia siedlisk zdegradowanych
Kod modułu: 1BL_23_38
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta: (1) zaawansowanej wiedzy dotyczącej stopnia degradacji wybranych ekosystemów oraz zanieczyszczeń na życie biologiczne(2) umiejętności planowania i przeprowadzania prostych doświadczeń, analizy i oceny stopnia degradacji wybranych ekosystemów; (3) kompetencji kreatywnego wyrażania własnych myśli i poglądów związanych z rozwojem cywilizacji i związanego z nim przekształcania środowiska oraz kształtowanie świadomości na temat wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie wybranych ekosystemów. W świecie gdzie działalność człowieka często prowadzi do przekształcania i niszczenia środowiska, ważne jest aby poznać metody oceny stopnia degradacji i tego jaki ma ona wpływ na funkcjonowanie organizmów z nim związanych. Moduł ekologia siedlisk zdegradowanych pozwoli poznać studentowi potencjalne zagrożenia środowiska wodnego i lądowego, biologiczne skutki degradacji środowisk wodnych i lądowych na obszarach przemysłowych, wskazać wpływ obciążeń antropogenicznych na biocenozy wodne i lądowe jak i rolę osadów dennych oraz gleby stanowiących archiwum etapów zmian środowiska na różnorodność roślin i zwierząt.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium i podczas przeprowadzanych badań. Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i jest gotów do zasięgnięcia opinii ekspertów w zakresie metod i badań poznanych na ćwiczeniach. [K01]
1BL_K01 [5/5] 1BL_K04 [3/5]
Wyjaśnia wpływ różnego stopnia degradacji wód i gleby na kształtowanie się wybranych ekosystemów wodnych i lądowych, rozumie potrzebę przeciwdziałania oraz rozwiązywania problemów społecznych i środowiskowych powstałych w ich wyniku. Prezentuje metody zapobiegania degradacji gleb i wód powierzchniowych na terenach zdegradowanych. [U01]
1BL_U01 [5/5] 1BL_U10 [3/5] 1BL_U11 [4/5] 1BL_U13 [4/5]
Zna i rozumie metodologię badań terenowych i laboratoryjnych, potrafi zastosować je w praktyce do oceny jakości środowiska oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. [U02]
1BL_U01 [4/5] 1BL_U02 [4/5] 1BL_U03 [5/5] 1BL_U04 [4/5] 1BL_U05 [5/5] 1BL_U06 [5/5]
Opisuje i klasyfikuje przyczyny kryzysu ekologicznego w skali globalnej, kontynentalnej i regionalnej. Ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą zanieczyszczeń pochodzenia antropogenicznego oraz zna i rozumie mechanizmy ich oddziaływania na środowisko wodne i lądowe. [W01]
1BL_W01 [5/5] 1BL_W02 [5/5] 1BL_W04 [5/5] 1BL_W07 [4/5] 1BL_W09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [01] 12 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie U01 W01
laboratorium [02] 33 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)