Biologia roślin w zróżnicowanych siedliskach
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Biologia roślin w zróżnicowanych siedliskach |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_35 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Cel: uzyskanie przez studenta podstawowej wiedzy dotyczącej biologii gatunków w zróżnicowanych siedliskach oraz ich zdolności adaptacyjnych.
Życie i rozwój roślin w zróżnicowanych warunkach siedliskowych wskazuje na szerokie możliwości przystosowań organizmów (gatunków). Szczególną uwagę zawraca się na poziom wilgotności siedliska, dostępność światła, warunki termiczne czy topoklimatyczne. Podczas realizacji przedmiotu omawiane będzie zróżnicowanie ekofizjologiczne, anatomiczne, morfologiczne, edaficzne i biologiczne wybranych gatunków roślin. Zostaną przedstawione gatunki o wąskiej i szerokiej amplitudzie ekologicznej. Przedstawione będą konsekwencje biologiczne jakie ponoszą gatunki w stosunku do zajmowanego siedliska. Przedmiot uczy umiejętności planowania i przeprowadzania prostych doświadczeń, obserwacji i analiz wybranych elementów budowy morfologicznej omawianych gatunków, a także parametrów ekofizjologicznych, charakteryzujących funkcje życiowe roślin w zróżnicowanych siedliskowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie związki i zależności między procesami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi zachodzącymi w przyrodzie [w1] |
1BL_W01 [1/5] |
Zna i rozumie znaczenie zróżnicowania roślin na poziomie struktury i funkcji, a wynikające z zasiedlania różnorodnych siedlisk [w2] |
1BL_W04 [2/5] |
zna i wykorzystuje podstawowe narzędzia informatyczne i statystyczne do interpretacji obserwowanych w trakcie zajęć zjawisk z zakresu biologii gatunku oraz do analizy danych uzyskanych w wyniku przeprowadzonych badań [w3] |
1BL_W04 [3/5] |
W oparciu o najnowsze piśmiennictwo (w tym obcojęzyczne) dyskutuje kryteria doboru odpowiednich gatunków roślin w zależności od typu siedliska, jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu biologii gatunku [w4] |
1BL_W04 [3/5] |
potrafi krytycznie ocenić uzyskane wyniki podczas zajęć i jest gotów do zasięgnięcia opinii eksperta w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [w5] |
1BL_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [1W] | 8 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] Symulacja [e07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
w1 |
laboratorium [2L] | 37 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
w1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |