Mikrobiologia ogólna
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Mikrobiologia ogólna |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_27 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł zapoznaje studenta z budową i funkcją poszczególnych struktur komórek prokariotycznych. Przedstawia metabolizm mikroorganizmów, omawia
sposoby odżywiania i oddychania mikroorganizmów. Zapoznaje z wybranymi produktami metabolizmu bakterii – toksynami, enzymami, biosurfaktantami i antybiotykami. Dostarcza
wiedzę na temat oddziaływań mikroorganizmów z roślinami i zwierzętami oraz wpływu czynników środowiskowych na wzrost i aktywność
mikroorganizmów. Pozwala na zrozumienie mechanizmów umożliwiających mikroorganizmom adaptację do środowisk ekstremalnych. Charakteryzuje
mikroflorę gleby, wody i powietrza, a także zaznajamia z zagadnieniem mikrobiomu człowieka. Student poznaje metody sterylizacji pożywek i sprzętu stosowanego w laboratorium mikrobiologicznym. Poznaje podstawowe techniki mikrobiologiczne. Nabywa umiejętności sporządzanie preparatów mikroorganizmów i posługuje się mikroskopem. Zajęcia
laboratoryjne uczą także analizy i interpretacji uzyskanych wyników z przeprowadzonych ćwiczeń. Z kolei zajęcia konwersatoryjne pozwalają studentom rozwijać umiejętność prowadzenia dyskusji naukowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student opisuje miejsce prokariota w świecie organizmów żywych oraz podstawy klasyfikacji bakterii. [01] |
1BL_W06 [4/5] |
Student zna struktury komórek prokariotycznych, potrafi opisać ich funkcje, definiuje różnice między komórkami prokariotycznymi i
eukariotycznymi. [02] |
1BL_W02 [4/5] |
Student rozumie procesy metaboliczne zachodzące w komórkach mikroorganizmach, wyróżnia procesy charakterystyczne dla prokariotów. [03] |
1BL_W01 [4/5] |
Student wyjaśnia interakcje miedzy mikroorganizmami i roślinami oraz mikroorganizmami i zwierzętami. [04] |
1BL_W02 [3/5] |
Student potrafi ocenić wpływ fizyko-chemicznych czynników środowiska na wzrost i aktywność mikroorganizmów. [05] |
1BL_W01 [5/5] |
Student stosuje podstawowe techniki stosowane w laboratorium mikrobiologicznym. [06] |
1BL_U01 [5/5] |
Student potrafi wykonać barwione preparaty bakterii i drożdży; posługuje się mikroskopem świetlnym. [07] |
1BL_U01 [5/5] |
Student wykazuje odpowiedzialność za mikroskopy i sprzęt laboratoryjny, którym się posługuje. [08] |
1BL_K01 [3/5] |
Student posiada umiejętność aktywnego uczestnictwa w dyskusji naukowej, a także prezentowania swojego poglądu na dyskutowany temat. [09] |
1BL_U10 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [01] | 40 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
konwersatorium [02] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Ekspozycja [c01] Plakat/poster [c05] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
01 |
wykład [03] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
egzamin |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |