Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023

Nazwa modułu: Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_E2_AAC
Kod programu: W3-SMPC19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2027/2028
  • semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest nabycie przez słuchaczy umiejętności praktycznego wykorzystania w pracy z osobami ze spektrum autyzmu wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Treści modułu dotyczyć będą podstawowych założeń AAC oraz najczęściej stosowanych systemów porozumiewania się osób z zaburzeniami spektrum autyzmu. W ramach modułu student zostanie wyposażony w umiejętności wykorzystywania różnych strategii wprowadzania komunikacji alternatywnej oraz pozna sposoby korzystania z alternatywnych metod porozumiewania w sytuacjach dydaktycznych i w życiu codziennym osób ze spektrum autyzmu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę zajęć rozwijających komunikację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej skierowanej na rozwijanie komunikacji ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_E2_AAC_1]
KN3_W05 [5/5] KN3_W14 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać rolę zajęć specjalistycznych rozwijających komunikację z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej skierowanej na rozwój komunikacji ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_E2_AAC_2]
KN3_U07 [4/5] KN3_U11 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [PS_ASD_E2_AAC_3]
KN3_K04 [4/5] KN3_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PS_ASD_E2_AAC_fs1] 30 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie PS_ASD_E2_AAC_1 PS_ASD_E2_AAC_2 PS_ASD_E2_AAC_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)