Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób ze spektrum autyzmu
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2023
| Nazwa modułu: | Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób ze spektrum autyzmu |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_ASD_E1_MA |
| Kod programu: | W3-SMPC19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą medycznych podstaw zaburzeń ze spektrum autyzmu. Student zapozna się z treściami dotyczącymi anatomii i fizjologi układu nerwowego w kontekście deficytów i nieprawidłowości rozwojowych w spektrum autyzmu. Podjęte będą zagadnienia zaburzeń genetycznych i niepełnosprawności sprzężonych; podstaw psychiatrii, psychopatologii i neurologii oraz innych problemów medycznych dotyczących dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studenci zapoznają z medycznymi klasyfikacjacmi nozologicznych dotyczącymi autycznego spektrum (ICD, DSM) oraz z klasyfikacją funkcjonalną (ICF). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakreie wiedzy absolwent zna i rozumie medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu; anatomię i fizjologię układunerwowego w kontekście deficytów i nieprawidłowości
rozwojowych w spektrum autyzmu; zagadnienia zaburzeń genetycznych i niepełnosprawności sprzężonych; podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrumautyzmu, w tym diety, suplementację, farmakoterapię; narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci; kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, ich uwarunkowania i epidemiologię; miejsce zaburzeń autystycznych w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF) [PS_ASD_E1_MA_1] |
KN3_W03 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu; analizować anatomię i fizjologię układu nerwowego w kontekście deficytów i nieprawidłowości rozwojowych w zaburzeniach ze spektrum autyzmu; analizować zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone, podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; określać choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym zagadnienia diety, suplementacji i farmakoterapii; stosować narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci; opisać kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, uwarunkowania i epidemiologię; określać i analizować zaburzenia autystyczne w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF) [PS_ASD_E1_MA_2] |
KN3_U02 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_E1_MA_3] |
KN3_K03 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_ASD_MA_fs1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
PS_ASD_E1_MA_1 |
| ćwiczenia [PS_ASD_MA_fs2] | 15 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
PS_ASD_E1_MA_2 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||