Podstawy mykologii Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Podstawy mykologii
Kod modułu: 1BL_23_08
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Cel: wyjaśnienie i przybliżenie pozycji systematycznej grzybów i organizmów gerzybopodobnych, z uwzględnieniem najnowszych trendów w systematyce. Moduł przybliża i omawia pozycję systematyczną grzybów i organizmów grzybopodobnych w oparciu o różne kryteria biologiczne tych organizmów. Obejmuje przegląd zróżnicowania gromad i klas śluzorośli, grzybów i grzybów zlichenizowanych (porostów) wraz z przybliżeniem zagadnień cykli rozwojowych, filogenezy i tendencji ewolucyjnych. Treści obejmują: - charakterystykę pojęć związanych z biologią i morfologią grzybów i organizmów grzybopodobnych; - przegląd systematyczny grup grzybów i organizmów grzybopodobnych. Omawiane jest też wykorzystanie organizmów grzybowych i grzybopodobnych przez człowieka oraz główne zagrożenia powodowane prze te organizmy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student wykazuje się odpowiednim poziomem wiedzy i zrozumienia terminologii biologicznej właściwej dla studiowanego przedmiotu i dziedzin pokrewnych [W1]
1BL_W02 [2/5] 1BL_W08 [1/5] 1BL_K04 [1/5]
posiada wiedzę dotyczącą różnic w budowie komórek prokariotycznych i eukariotycznych, a także wiedzę dotyczącą organizacji tkanek grzybów, organów i zależności funkcjonalnych między nimi [W2]
1BL_W03 [1/5] 1BL_U01 [1/5]
posiada podstawową wiedzę dotyczącą klasyfikacji organizmów grzybowych na tle ogólnej różnorodności biologicznej, rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują [W3]
1BL_W07 [1/5] 1BL_W08 [1/5]
aktywnie uczestniczy w debacie, seminarium, dyskusji, potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, potrafi pracować samodzielnie i z grupą podczas pracy zespołowej [W4]
1BL_U10 [1/5] 1BL_U11 [1/5]
zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy [W5]
1BL_W12 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [01Kw] 5 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W1 W2 W3 W4
laboratorium [02L] 10 Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W1 W2 W3 W5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)