Podstawy cytologii i anatomii roślin
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: | Podstawy cytologii i anatomii roślin |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_06 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przekazuje podstawową wiedze z zakresu struktury i funkcji komórki roślinnej. Student poznaje sposoby różnicowania się komórek i formowania się tkanek, a także uczy się rozpoznawać i charakteryzować poszczególne tkanki roślinne. Zapoznaje się z budową morfologiczną i anatomiczną organów roślinnych oraz zaznajamia się z cechami przystosowawczymi do różnych środowisk naturalnych (formy ekologiczne). Student nabywa umiejętność wykonywania preparatów mikroskopowych, stosowania podstawowych barwień cytologicznych i histologicznych oraz analizy mikroskopowej preparatów.
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta: (1) podstawowej wiedzy na temat struktury i funkcji komórek, tkanek i organów roślinnych; (2) umiejętności wykonywania preparatów anatomicznych, obserwacji mikroskopowych oraz dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów; (3) kompetencji kreatywnego wyrażania własnych myśli i prowadzenia dyskusji na tematy związane z strukturą, funkcją oraz ewolucją organów i tkanek roślinnych.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę dotyczącą struktury i funkcjonowania komórek prokariotycznych i eukariotycznych. Identyfikuje obserwowane struktury wewnątrzkomórkowe i typy komórek. [01] |
1BL_W03 [5/5] |
Studenci wyjaśniają podstawowe procesy różnicowania się komórek i tkanek. Klasyfikują typy tkanek roślinnych, potrafią wyjaśnić związek pomiędzy ich budową i funkcją oraz opisują organizację organów roślinnych. [02] |
1BL_W02 [4/5] |
Studenci opisują anatomiczne przystosowania roślin do różnych środowisk naturalnych [03] |
1BL_W04 [4/5] |
Studenci stosują podstawowe techniki preparatyki mikroskopowej i posługują się mikroskopem świetlnym. [04] |
1BL_U01 [5/5] |
Studenci potrafią przedstawić wyniki samodzielnej pracy w postaci sprawozdań i prezentacji. [05] |
1BL_U03 [3/5] |
Studenci wykazują odpowiedzialność za własną pracę oraz sprzęt mikroskopowy i laboratoryjny, z którym pracują [06] |
1BL_W12 [4/5] |
Studenci są świadomi konieczności ciągłego uzupełniania swojej wiedzy i krytycznego podejścia do dostępnych źródeł informacji [07] |
1BL_K04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [W01] | 12 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
01 |
laboratorium [W02] | 33 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |