Podstawy cytologii i anatomii roślin Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2023

Nazwa modułu: Podstawy cytologii i anatomii roślin
Kod modułu: 1BL_23_06
Kod programu: W2-S1BI19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł przekazuje podstawową wiedze z zakresu struktury i funkcji komórki roślinnej. Student poznaje sposoby różnicowania się komórek i formowania się tkanek, a także uczy się rozpoznawać i charakteryzować poszczególne tkanki roślinne. Zapoznaje się z budową morfologiczną i anatomiczną organów roślinnych oraz zaznajamia się z cechami przystosowawczymi do różnych środowisk naturalnych (formy ekologiczne). Student nabywa umiejętność wykonywania preparatów mikroskopowych, stosowania podstawowych barwień cytologicznych i histologicznych oraz analizy mikroskopowej preparatów. Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta: (1) podstawowej wiedzy na temat struktury i funkcji komórek, tkanek i organów roślinnych; (2) umiejętności wykonywania preparatów anatomicznych, obserwacji mikroskopowych oraz dokumentacji przeprowadzonych eksperymentów; (3) kompetencji kreatywnego wyrażania własnych myśli i prowadzenia dyskusji na tematy związane z strukturą, funkcją oraz ewolucją organów i tkanek roślinnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę dotyczącą struktury i funkcjonowania komórek prokariotycznych i eukariotycznych. Identyfikuje obserwowane struktury wewnątrzkomórkowe i typy komórek. [01]
1BL_W03 [5/5]
Studenci wyjaśniają podstawowe procesy różnicowania się komórek i tkanek. Klasyfikują typy tkanek roślinnych, potrafią wyjaśnić związek pomiędzy ich budową i funkcją oraz opisują organizację organów roślinnych. [02]
1BL_W02 [4/5] 1BL_W03 [5/5]
Studenci opisują anatomiczne przystosowania roślin do różnych środowisk naturalnych [03]
1BL_W04 [4/5]
Studenci stosują podstawowe techniki preparatyki mikroskopowej i posługują się mikroskopem świetlnym. [04]
1BL_U01 [5/5]
Studenci potrafią przedstawić wyniki samodzielnej pracy w postaci sprawozdań i prezentacji. [05]
1BL_U03 [3/5] 1BL_U04 [3/5]
Studenci wykazują odpowiedzialność za własną pracę oraz sprzęt mikroskopowy i laboratoryjny, z którym pracują [06]
1BL_W12 [4/5] 1BL_U01 [3/5]
Studenci są świadomi konieczności ciągłego uzupełniania swojej wiedzy i krytycznego podejścia do dostępnych źródeł informacji [07]
1BL_K04 [3/5] 1BL_K05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [W01] 12 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin 01 02 03 07
laboratorium [W02] 33 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)