RACHUNKOWOŚĆ I BIZNESPLAN
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2023

Nazwa modułu: | RACHUNKOWOŚĆ I BIZNESPLAN |
---|---|
Kod modułu: | W6-EP-S2-MRIB |
Kod programu: | W6-S2EP19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zaznajomienie studentów z podstawowymi zasadami rachunkowości, aspektami finansowo-podatkowymi operacji gospodarczych występującymi w instytucjach kultury i działalności artystycznej, sporządzaniu biznesplanów dla projektów, inwestycji, usług i produktów artystycznych, opracowaniu strategii działania dla podmiotu kultury. Po zrealizowaniu modułu student powinien posiadać wiedzę niezbędną do analizowania zjawisk finansowo- księgowych, sporządzenia biznesplanu i strategii działania, oceny ryzyka finansowego i powodzenia realizowanego projektu, przedsięwzięcia artystycznego.
1) Organizacja przedmiotu i warunki zaliczenia
2) Aktualne regulacje prawne dotyczące rachunkowości i podatków w Polsce i UE w obszarze kultury i działalności artystycznej
3) Formy działalności i opodatkowania w Polsce
4) Polityka rachunkowości, dowody księgowe, rejestracja operacji gospodarczych, archiwizacja danych
4.1. Przychody i rejestracja operacji sprzedaży, dokumentacja
4.2. Koszty pośrednie i bezpośrednie, KUP, NKUZ
4.3. Koszty reprezentacji i reklamy, CRM
4.4. Należności i zobowiązania
5) Majątek prywatny i firmowy
5.1. Nieruchomości, majątek ruchomy, środki trwałe, WNiP, prawa autorskie
5.2. Samochód w działalności
6) Zatrudnienie a ubezpieczenia – honoraria, koszty pracownicze
7) Podatki
7.1. Podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym aspekty rezydencji podatkowej
7.2. Podatek dochodowy od osób prawnych
7.3. Podatek od towarów i usług (proporcja i preproporcja, split payment, JPK, stawki VAT)
7.4. Podatek od czynności cywilno-prawnych
7.5. Podatek od nieruchomości, pozostałe podatki, w tym podatki lokalne
8) Dotacje, dofinansowania i dopłaty - zasady funkcjonowania dźwigni finansowej i metody rozliczania
9) Zamówienia publiczne
9.1. Wartość zamówienia publicznego a procedura przetargowa
9.2. Zamówienia planowane, nieplanowane, współfinansowane ze środków unijnych
9.3. Procedura udzielenia zamówienia
9.4. Procedura udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia
9.5. Umowa a prawo zamówień publicznych
9.6. Protokół z postępowania, dokumentacja dot. realizacji zamówienia
10) Zdarzenia finansowo-księgowe w działalności artystycznej – analiza przypadków i podsumowanie
11) Możliwości finansowania instytucji oraz projektów
11.1. Finansowanie wewnętrzne i zewnętrzne
11.2. Wsparcie i dofinansowanie z UE i innych krajów darczyńców w ramach obecnej i nowej perspektywy finansowej (2017-2020, od 2021 r.)
12. Biznesplan a Strategia działania – wprowadzenie do zagadnienia, modele
13. Etapy sporządzania biznesplanu
13.1. Misja i wizja firmy
13.2. Struktura organizacyjna
13.3. Analiza
13.4. Działania projektowe
13.5. Harmonogram działań
13.6. Kosztorys projektu
13.7. Trwałość projektu i wizualizacja projektu
14) Sprawozdania finansowe
15) Kontrola formalno-prawna i merytoryczna założeń projektowych
16) Podsumowanie zagadnień – warsztaty zaliczeniowe |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, prawa finansowego, podatkowego i autorskiego, identyfikowania i podziału przychodów, kosztów i zasobów w związku z realizowaną i planową działalnością w różnych instytucjach kultury i oświaty oraz działalnością artystyczną i edukacyjną oraz problematyką upowszechniania wytworów dorobku artystycznego i wizerunku artysty [W6-EP-S2-MRIB _1] |
W6-EP-S2-W07 [2/5] |
Rozumie znaczenie rachunkowości i planowania biznesowego dla skutecznego zarządzania działalnością podmiotu kultury, oświaty i działań artystycznych oraz podejmowania przedsiębiorczości w zakresie menadżerstwa sztuki w obszarze sztuk plastycznych oraz potrafi dokonać analizy środowiska w celu poprawy jakości pracy i świadczonych usług / dostarczanych rezultatów pracy [W6-EP-S2-MRIB _2] |
W6-EP-S2-W05 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik i technologii w obszarze sztuk plastycznych i edukacji sztuki oraz widzi potrzebę wdrażania nowych rozwiązań technologicznych i tworzenia nowych pomysłów związanych z pracą artystyczną w celu rozwoju i umacniania pozycji artysty i zarządzanej instytucji kultury na rynku [W6-EP-S2-MRIB _3] |
W6-EP-S2-W05 [4/5] |
Wykorzystuje posiadane umiejętności projektowania efektów prac artystycznych do wykorzystywania jako narzędzia upowszechniania rezultatów działań projektowych w celu zachowania trwałości wyników projektu artystycznego i zapewnienia darczyńców (Komisję Europejską, podmioty publiczne i inne kraje finansujące inicjatywy w obszarze kultury i działań artystycznych) i potrafi uargumentować powodzenie projektu oraz zastosować narzędzia inkluzji społecznej. [W6-EP-S2-MRIB _4] |
W6-EP-S2-W07 [3/5] |
Potrafi określić posiadane zasoby niezbędne do zaangażowania w wykonanie danego projektu czy podejmowanej inicjatywy artystycznej; określić zakres prac i sporządzić harmonogram wykonania zadań artystycznych, określić potrzeby i niezbędne zasoby do zaprojektowania w ramach kosztów, dokonać wyceny kosztów realizacji projektu artystycznego wykorzystując nabyte umiejętności warsztatowe oraz ocenić przychody przyszłe w związku z wdrożeniem projektu / realizacją działalności artystycznej w przyszłości oraz określić potencjał wytwórczy i dochodowy [W6-EP-S2-MRIB _5] |
W6-EP-S2-W04 [4/5] |
Formułuje zadania, przygotowuje harmonogram prac oraz potrafi zarządzać działaniami w zakresie dokumentacji działań finansowo-księgowych oraz ekonomiczno-marketingowych w działalności projektowej i funkcjonowaniu przedsiębiorstwa / instytucji kultury oraz działalności artystycznej [W6-EP-S2-MRIB _6] |
W6-EP-S2-W08 [2/5] |
Potrafi zoptymalizować koszty i wydatki działalności artystycznej w celu uzyskania najwyższych dochodów uwzględniając koszty podatkowe i quasi-podatkowe oraz określić źródła finansowania działań [W6-EP-S2-MRIB _7] |
W6-EP-S2-W08 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [W6-EP-S2- MRIB_fs_1] | 60 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W6-EP-S2-MRIB _1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |