RACHUNKOWOŚĆ I BIZNESPLAN Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S2EP19.2023

Nazwa modułu: RACHUNKOWOŚĆ I BIZNESPLAN
Kod modułu: W6-EP-S2-MRIB
Kod programu: W6-S2EP19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Zaznajomienie studentów z podstawowymi zasadami rachunkowości, aspektami finansowo-podatkowymi operacji gospodarczych występującymi w instytucjach kultury i działalności artystycznej, sporządzaniu biznesplanów dla projektów, inwestycji, usług i produktów artystycznych, opracowaniu strategii działania dla podmiotu kultury. Po zrealizowaniu modułu student powinien posiadać wiedzę niezbędną do analizowania zjawisk finansowo- księgowych, sporządzenia biznesplanu i strategii działania, oceny ryzyka finansowego i powodzenia realizowanego projektu, przedsięwzięcia artystycznego. 1) Organizacja przedmiotu i warunki zaliczenia 2) Aktualne regulacje prawne dotyczące rachunkowości i podatków w Polsce i UE w obszarze kultury i działalności artystycznej 3) Formy działalności i opodatkowania w Polsce 4) Polityka rachunkowości, dowody księgowe, rejestracja operacji gospodarczych, archiwizacja danych 4.1. Przychody i rejestracja operacji sprzedaży, dokumentacja 4.2. Koszty pośrednie i bezpośrednie, KUP, NKUZ 4.3. Koszty reprezentacji i reklamy, CRM 4.4. Należności i zobowiązania 5) Majątek prywatny i firmowy 5.1. Nieruchomości, majątek ruchomy, środki trwałe, WNiP, prawa autorskie 5.2. Samochód w działalności 6) Zatrudnienie a ubezpieczenia – honoraria, koszty pracownicze 7) Podatki 7.1. Podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym aspekty rezydencji podatkowej 7.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 7.3. Podatek od towarów i usług (proporcja i preproporcja, split payment, JPK, stawki VAT) 7.4. Podatek od czynności cywilno-prawnych 7.5. Podatek od nieruchomości, pozostałe podatki, w tym podatki lokalne 8) Dotacje, dofinansowania i dopłaty - zasady funkcjonowania dźwigni finansowej i metody rozliczania 9) Zamówienia publiczne 9.1. Wartość zamówienia publicznego a procedura przetargowa 9.2. Zamówienia planowane, nieplanowane, współfinansowane ze środków unijnych 9.3. Procedura udzielenia zamówienia 9.4. Procedura udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia 9.5. Umowa a prawo zamówień publicznych 9.6. Protokół z postępowania, dokumentacja dot. realizacji zamówienia 10) Zdarzenia finansowo-księgowe w działalności artystycznej – analiza przypadków i podsumowanie 11) Możliwości finansowania instytucji oraz projektów 11.1. Finansowanie wewnętrzne i zewnętrzne 11.2. Wsparcie i dofinansowanie z UE i innych krajów darczyńców w ramach obecnej i nowej perspektywy finansowej (2017-2020, od 2021 r.) 12. Biznesplan a Strategia działania – wprowadzenie do zagadnienia, modele 13. Etapy sporządzania biznesplanu 13.1. Misja i wizja firmy 13.2. Struktura organizacyjna 13.3. Analiza 13.4. Działania projektowe 13.5. Harmonogram działań 13.6. Kosztorys projektu 13.7. Trwałość projektu i wizualizacja projektu 14) Sprawozdania finansowe 15) Kontrola formalno-prawna i merytoryczna założeń projektowych 16) Podsumowanie zagadnień – warsztaty zaliczeniowe
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, prawa finansowego, podatkowego i autorskiego, identyfikowania i podziału przychodów, kosztów i zasobów w związku z realizowaną i planową działalnością w różnych instytucjach kultury i oświaty oraz działalnością artystyczną i edukacyjną oraz problematyką upowszechniania wytworów dorobku artystycznego i wizerunku artysty [W6-EP-S2-MRIB _1]
W6-EP-S2-W07 [2/5] W6-EP-S2-W09 [2/5] W6-EP-S2-U03 [2/5] W6-EP-S2-U07 [2/5]
Rozumie znaczenie rachunkowości i planowania biznesowego dla skutecznego zarządzania działalnością podmiotu kultury, oświaty i działań artystycznych oraz podejmowania przedsiębiorczości w zakresie menadżerstwa sztuki w obszarze sztuk plastycznych oraz potrafi dokonać analizy środowiska w celu poprawy jakości pracy i świadczonych usług / dostarczanych rezultatów pracy [W6-EP-S2-MRIB _2]
W6-EP-S2-W05 [3/5] W6-EP-S2-W08 [3/5] W6-EP-S2-W09 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik i technologii w obszarze sztuk plastycznych i edukacji sztuki oraz widzi potrzebę wdrażania nowych rozwiązań technologicznych i tworzenia nowych pomysłów związanych z pracą artystyczną w celu rozwoju i umacniania pozycji artysty i zarządzanej instytucji kultury na rynku [W6-EP-S2-MRIB _3]
W6-EP-S2-W05 [4/5] W6-EP-S2-U01 [4/5] W6-EP-S2-K02 [4/5]
Wykorzystuje posiadane umiejętności projektowania efektów prac artystycznych do wykorzystywania jako narzędzia upowszechniania rezultatów działań projektowych w celu zachowania trwałości wyników projektu artystycznego i zapewnienia darczyńców (Komisję Europejską, podmioty publiczne i inne kraje finansujące inicjatywy w obszarze kultury i działań artystycznych) i potrafi uargumentować powodzenie projektu oraz zastosować narzędzia inkluzji społecznej. [W6-EP-S2-MRIB _4]
W6-EP-S2-W07 [3/5] W6-EP-S2-U02 [3/5] W6-EP-S2-U03 [3/5] W6-EP-S2-K06 [3/5]
Potrafi określić posiadane zasoby niezbędne do zaangażowania w wykonanie danego projektu czy podejmowanej inicjatywy artystycznej; określić zakres prac i sporządzić harmonogram wykonania zadań artystycznych, określić potrzeby i niezbędne zasoby do zaprojektowania w ramach kosztów, dokonać wyceny kosztów realizacji projektu artystycznego wykorzystując nabyte umiejętności warsztatowe oraz ocenić przychody przyszłe w związku z wdrożeniem projektu / realizacją działalności artystycznej w przyszłości oraz określić potencjał wytwórczy i dochodowy [W6-EP-S2-MRIB _5]
W6-EP-S2-W04 [4/5] W6-EP-S2-W08 [4/5] W6-EP-S2-U04 [4/5] W6-EP-S2-K06 [4/5]
Formułuje zadania, przygotowuje harmonogram prac oraz potrafi zarządzać działaniami w zakresie dokumentacji działań finansowo-księgowych oraz ekonomiczno-marketingowych w działalności projektowej i funkcjonowaniu przedsiębiorstwa / instytucji kultury oraz działalności artystycznej [W6-EP-S2-MRIB _6]
W6-EP-S2-W08 [2/5] W6-EP-S2-U04 [2/5] W6-EP-S2-U08 [2/5] W6-EP-S2-K01 [2/5]
Potrafi zoptymalizować koszty i wydatki działalności artystycznej w celu uzyskania najwyższych dochodów uwzględniając koszty podatkowe i quasi-podatkowe oraz określić źródła finansowania działań [W6-EP-S2-MRIB _7]
W6-EP-S2-W08 [3/5] W6-EP-S2-W09 [3/5] W6-EP-S2-U08 [3/5] W6-EP-S2-K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W6-EP-S2- MRIB_fs_1] 60 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie W6-EP-S2-MRIB _1 W6-EP-S2-MRIB _2 W6-EP-S2-MRIB _3 W6-EP-S2-MRIB _4 W6-EP-S2-MRIB _5 W6-EP-S2-MRIB _6 W6-EP-S2-MRIB _7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)