Planowanie przestrzenne jako narzędzie ograniczania skutków geozagrożeń Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: Planowanie przestrzenne jako narzędzie ograniczania skutków geozagrożeń
Kod modułu: W2-IZ-S1-141
Kod programu: W2-S1IZ19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2027/2028
  • semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu Student zdobywa wiedzę teoretyczną z zakresu planowania przestrzennego na rożnych poziomach (gminnym, regionalnym i krajowym), umożliwiającą przeciwdziałanie wystąpieniu, jak i skutkom geozagrożeń. Student nabywa również wiedzę w zakresie aktualnego prawodawstwa oraz zabiegów inżynieryjnych w zakresie przeciwdziałania skutkom zagrożeń środowiskowych. Student nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy wybranych zagadnień związanych z planowaniem przestrzennym na terenach objętych zagrożeniami środowiskowymi. Student poznaje także dokumenty planistyczne, m.in. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, czy też miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, a ponadto przygotowuje wybrane dokumentacje, wnioski oraz opracowania diagnostyczne i materiały kartograficzne.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student posiada umiejętność przygotowywania analiz oraz wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień planowania przestrzennego jako narzędzia przeciwdziałania skutkom geozagrożeń i przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji [U01]
U02 [4/5] U03 [4/5] U05 [3/5]
student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne, pozyskać dane w celu analizowania konkretnych procesów i zjawisk wykazując umiejętność poprawnego wnioskowania i prawidłowego interpretowania zjawisk zachodzących w środowisku (społecznym, ekonomicznym i przyrodniczym) [U02]
U02 [4/5] U03 [4/5]
student wykonuje proste opracowania i dokumentacje dotyczące wniosków, czy dokumentów planistycznych pod kierunkiem prowadzącego [U03]
U04 [2/5] U05 [3/5] U07 [4/5]
student zna konsekwencje negatywnego zagospodarowania przestrzennego obszaru oraz podstawowe narzędzia i sposoby zapobiegania negatywnemu oddziaływaniu geozagrożeń wykorzystywane w procesie planowania przestrzennego [W01]
W02 [2/5] W03 [4/5] W04 [1/5]
student rozumie związki między osiągnięciami nauk przyrodniczych, społeczno-ekonomicznych i gospodarki przestrzennej, a możliwościami ich wykorzystania w planowaniu przestrzennym z uwzględnieniem ryzyka wynikającego z geozagrożeń [W02]
W01 [4/5] W05 [3/5]
student zna aktualne uwarunkowania prawne związane z planowaniem przestrzennym, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów objętych geozagrożeniami [W03]
W02 [2/5] W03 [3/5] W04 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-IZ-S1-141_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin W01 W02 W03
laboratorium [W2-IZ-S1-141_fs_2] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie U01 U02 U03 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)