Planowanie przestrzenne jako narzędzie ograniczania skutków geozagrożeń
Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: | Planowanie przestrzenne jako narzędzie ograniczania skutków geozagrożeń |
---|---|
Kod modułu: | W2-IZ-S1-141 |
Kod programu: | W2-S1IZ19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu Student zdobywa wiedzę teoretyczną z zakresu planowania przestrzennego na rożnych poziomach (gminnym, regionalnym i krajowym), umożliwiającą przeciwdziałanie wystąpieniu, jak i skutkom geozagrożeń. Student nabywa również wiedzę w zakresie aktualnego prawodawstwa oraz zabiegów inżynieryjnych w zakresie przeciwdziałania skutkom zagrożeń środowiskowych. Student nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy wybranych zagadnień związanych z planowaniem przestrzennym na terenach objętych zagrożeniami środowiskowymi. Student poznaje także dokumenty planistyczne, m.in. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, czy też miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, a ponadto przygotowuje wybrane dokumentacje, wnioski oraz opracowania diagnostyczne i materiały kartograficzne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student posiada umiejętność przygotowywania analiz oraz wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień planowania przestrzennego jako narzędzia przeciwdziałania skutkom geozagrożeń i przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji [U01] |
U02 [4/5] |
student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne, pozyskać dane w celu analizowania konkretnych procesów i zjawisk wykazując umiejętność poprawnego wnioskowania i prawidłowego interpretowania zjawisk zachodzących w środowisku (społecznym, ekonomicznym i przyrodniczym) [U02] |
U02 [4/5] |
student wykonuje proste opracowania i dokumentacje dotyczące wniosków, czy dokumentów planistycznych pod kierunkiem prowadzącego [U03] |
U04 [2/5] |
student zna konsekwencje negatywnego zagospodarowania przestrzennego obszaru oraz podstawowe narzędzia i sposoby zapobiegania negatywnemu oddziaływaniu geozagrożeń wykorzystywane w procesie planowania przestrzennego [W01] |
W02 [2/5] |
student rozumie związki między osiągnięciami nauk przyrodniczych, społeczno-ekonomicznych i gospodarki przestrzennej, a możliwościami ich wykorzystania w planowaniu przestrzennym z uwzględnieniem ryzyka wynikającego z geozagrożeń [W02] |
W01 [4/5] |
student zna aktualne uwarunkowania prawne związane z planowaniem przestrzennym, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów objętych geozagrożeniami [W03] |
W02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-IZ-S1-141_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
W01 |
laboratorium [W2-IZ-S1-141_fs_2] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Analiza SWOT [b10] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |