Modelowanie i prognozowanie geozagrożeń Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: Modelowanie i prognozowanie geozagrożeń
Kod modułu: W2-IZ-S1-303
Kod programu: W2-S1IZ19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przekazanie w trakcie wykładów wiedzy o sposobach modelowania i prognozowania geozagrożeń. Umiejętności praktyczne w tym samym zakresie tematycznym nabywane są w trakcie ćwiczeń. Ćwiczenia prowadzone są w pracowni komputerowej, a projekty wykonywane są za pomocą języka programowania. Wykłady obejmują następujące treści: 1. rodzaje modeli, 2. modele w naukach przyrodniczych, 3. prognozowanie procesów przyrodniczych, 4. regresja liniowa i logistyczna, 5. wprowadzenie do technik uczenia maszynowego, 6. modelowanie geozagrożeń w Polsce i na świecie, 7. prognoza geozagrożeń. Na wykładach i ćwiczeniach poruszane są zagadnienia z obszaru statystyki, geostatystyki oraz uczenia maszynowego. W ramach ćwiczeń studenci pracują na skryptach i poprzez ich modyfikację i rozwinięcie dostosowują je do własnego problemu badawczego. Studenci tworzą własne modele i pracują nad ich interpretacją oraz warstwą graficzną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość, że nabyta wiedza musi być stale uaktualniania. Reprezentuje postawę ukierunkowaną na potrzebę uczenia się do końca życia w zakresie modelowania i prognozowania geozagrożeń. Wynika to po pierwsze z szybkiego rozwoju technik i algorytmów modelowania, oraz dedykowanych narzędzi, a z drugiej prognozowanego wzrostu intensywności geozagrożeń w wyniku negatywnych następstw zmieniającego się klimatu. Absolwent/absolwentka podejmuje samodzielne decyzje na bazie otrzymanych wyników modelowania, ale też zasięga opinii innych ekspertów i potrafi zweryfikować swoje działania, jeżeli uzna argumenty drugiej strony za słuszne [K01]
K01 [4/5] K02 [1/5]
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu modelowania i prognozowania geozagrożeń. Potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy za pomocą nabytych umiejętności oraz twórczo je rozwijać. Absolwent/absolwentka potrafi opierać swoje analizy i wnioski na dostępnych źródłach informacji, po ich krytycznej ocenie, walidacji i przygotowaniu. Absolwent/absolwentka potrafi wskazać ograniczenia w zastosowaniu dostępnych danych, wiedząc, że ich słaba jakość może prowadzić do błędnych wyników modelowania. Posiada również umiejętność dostosowania odpowiedniej metody do danych (np. analiza szeregów czasowych do danych obserwacyjnych w jednostce czasu, interpolacja do danych przestrzennych) [U01]
U01 [3/5] U02 [1/5] U03 [1/5]
ma zaawansowaną wiedzę z zakresu modelowania i prognozowania geozagrożeń, zna adekwatną do analizowanego problemu terminologię oraz rozumie powiązania pomiędzy warunkami naturalnymi i sposobem ich przestawiania w postaci modelu. Rozumie różnicę pomiędzy modelowaniem i predykcją. Zna metody i narzędzia pozwalające na opracowanie optymalnego modelu, także posiada wiedzę pozwalającą na wykonywanie predykcji. [W01]
W01 [3/5] W02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-IZ-S1-303_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
egzamin K01 U01 W01
laboratorium [W2-IZ-S1-303_fs_2] 30 Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie K01 U01 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)