Modelowanie i prognozowanie geozagrożeń
Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: | Modelowanie i prognozowanie geozagrożeń |
---|---|
Kod modułu: | W2-IZ-S1-303 |
Kod programu: | W2-S1IZ19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie w trakcie wykładów wiedzy o sposobach modelowania i prognozowania geozagrożeń. Umiejętności praktyczne w tym samym zakresie tematycznym nabywane są w trakcie ćwiczeń. Ćwiczenia prowadzone są w pracowni komputerowej, a projekty wykonywane są za pomocą języka programowania. Wykłady obejmują następujące treści: 1. rodzaje modeli, 2. modele w naukach przyrodniczych, 3. prognozowanie procesów przyrodniczych, 4. regresja liniowa i logistyczna, 5. wprowadzenie do technik uczenia maszynowego, 6. modelowanie geozagrożeń w Polsce i na świecie, 7. prognoza geozagrożeń. Na wykładach i ćwiczeniach poruszane są zagadnienia z obszaru statystyki, geostatystyki oraz uczenia maszynowego. W ramach ćwiczeń studenci pracują na skryptach i poprzez ich modyfikację i rozwinięcie dostosowują je do własnego problemu badawczego. Studenci tworzą własne modele i pracują nad ich interpretacją oraz warstwą graficzną. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma świadomość, że nabyta wiedza musi być stale uaktualniania. Reprezentuje postawę ukierunkowaną na potrzebę uczenia się do końca życia w zakresie modelowania i prognozowania geozagrożeń. Wynika to po pierwsze z szybkiego rozwoju technik i algorytmów modelowania, oraz dedykowanych narzędzi, a z drugiej prognozowanego wzrostu intensywności geozagrożeń w wyniku negatywnych następstw zmieniającego się klimatu. Absolwent/absolwentka podejmuje samodzielne decyzje na bazie otrzymanych wyników modelowania, ale też zasięga opinii innych ekspertów i potrafi zweryfikować swoje działania, jeżeli uzna argumenty drugiej strony za słuszne [K01] |
K01 [4/5] |
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu modelowania i prognozowania geozagrożeń. Potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy za pomocą nabytych umiejętności oraz twórczo je rozwijać. Absolwent/absolwentka potrafi opierać swoje analizy i wnioski na dostępnych źródłach informacji, po ich krytycznej ocenie, walidacji i przygotowaniu. Absolwent/absolwentka potrafi wskazać ograniczenia w zastosowaniu dostępnych danych, wiedząc, że ich słaba jakość może prowadzić do błędnych wyników modelowania. Posiada również umiejętność dostosowania odpowiedniej metody do danych (np. analiza szeregów czasowych do danych obserwacyjnych w jednostce czasu, interpolacja do danych przestrzennych) [U01] |
U01 [3/5] |
ma zaawansowaną wiedzę z zakresu modelowania i prognozowania geozagrożeń, zna adekwatną do analizowanego problemu terminologię oraz rozumie powiązania pomiędzy warunkami naturalnymi i sposobem ich przestawiania w postaci modelu. Rozumie różnicę pomiędzy modelowaniem i predykcją. Zna metody i narzędzia pozwalające na opracowanie optymalnego modelu, także posiada wiedzę pozwalającą na wykonywanie predykcji. [W01] |
W01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-IZ-S1-303_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
egzamin |
K01 |
laboratorium [W2-IZ-S1-303_fs_2] | 30 |
Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |