Gleboznawstwo i geografia gleb
Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: | Gleboznawstwo i geografia gleb |
---|---|
Kod modułu: | W2-IZ-S1-165 |
Kod programu: | W2-S1IZ19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie studentowi podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu gleboznawstwa. Student zdobywa wiedzę o glebie jako składniku środowiska geograficznego. Student poznaje czynniki i procesy glebotwórcze, skład i podstawowe właściwości gleb, cechy morfologiczne i zasady klasyfikacji gleb, a także zdobywa wiedzę o cechach pokrywy glebowej w Polsce i degradacji gleb. Student poznaje metodologię podstawowych analiz laboratoryjnych oraz uczy się interpretować mapy glebowe. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
studenci krytycznie oceniają posiadaną wiedzę, są gotowi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu gleboznawstwa [K01] |
K01 [5/5] |
studenci potrafią pracować samodzielnie i w zespole, ponoszą odpowiedzialność za rzetelność wyników badań i ich interpretację [K02] |
K02 [5/5] |
studenci rozumieją literaturę z zakresu gleboznawstwa. Potrafią wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne oraz pozyskać dane o glebie w celu analizowania konkretnych właściwości gleb i procesów glebotwórczych wykazując umiejętność poprawnego wnioskowania. Posługują się terminologią gleboznawczą [U01] |
U01 [5/5] |
studenci przeprowadzają obserwacje oraz wykonują w laboratorium proste pomiary glebowe. Stosują podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie gleboznawstwa [U02] |
U02 [5/5] |
studenci potrafią korzystać z map glebowych i interpretować je [U03] |
U03 [5/5] |
studenci mają podstawową wiedzę o glebie oraz o charakterze gleboznawstwa. Znają podstawowe pojęcia i terminologię używaną w opisie i badaniu gleb. Rozumieją podstawowe procesy glebotwórcze. Studenci znają zasady opisu i interpretacji profilu glebowego. Znają typy gleb w Polsce. Studenci mają wiedzę na temat procesów degradacji gleby [W01] |
W01 [5/5] |
studenci znają metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych o glebie oraz ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie gleboznawstwie pozwalających opisać procesy i zachodzące między nimi relacje [W02] |
W02 [5/5] |
w interpretacji danych o glebie i procesów glebotwórczych studenci opierają się na podstawach empirycznych, rozumieją znaczenie i stosują podstawowe techniki badawcze [W03] |
W03 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-IZ-S1-165_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
W01 |
laboratorium [W2-IZ-S1-165_fs_2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |